08 stycznia 2025

Edukacja z mentorem - edukacja w wolności

Jak uwolnić nasze dzieci od tyranii pruskiej szkoły?

 

Aby lepiej zrozumieć tyranię systemu szkolnego warto obejrzeć film Biała wstążka z 2009 roku, w którym Michael Haneke pokazując pruską edukację podejmuje próbę dotarcia do źródeł niemieckiego totalitaryzmu.

 

Czy "szkołę w ławce" da się zreformować?

 

Gdy prowadząc przez wiele lat studia podyplomowe dla nauczycieli i dyrektorów szkół i podejmowaliśmy temat zmian w edukacji, dla wszystkich zdawało się jasne, że zmiany są konieczne do świat w którym funkcjonuje szkoła się zmienił. Dziś wiemy, że zmieni się jeszcze bardziej wraz z upowszechnianiem się sztucznej inteligencji.

Gdy pojawiało się pytanie "jak reformować szkołę" argumentowałem, że szkoły takiej jaka jest nie należy reformować tylko, że należy ten system ZLIKWIDOWAĆ.

Przywoływałem wówczas przykład wielu prób "reformowania" socjalizmu w Polsce. Żadna się nie udała, bo nie mogła się udać. W 1989 roku udało się ten system po prostu odrzucić. I nagle, od 1990 roku Polacy poczuli się upodmiotowieni, inicjatywa dotąd biernych ludzi została wyzwolona - wzięli sprawy w swoje ręce!!!

Na ulicznych straganach, a później także w sklepach pojawiły się dawno niewidziane towary.

Choć z początku wielu ludziom było ciężko, ale wszyscy wiedzieli, że wreszcie zaczyna być normalnie.

Podobną terapię należy wreszcie zaaplikować edukacji. Szkoły nie da się naprawić. Należy ją zastąpić systemem, który uwolni zniewolonych biurokracją nauczycieli i wyzwoli drzemiącą w nich inicjatywę i uruchomi aktywność. Byłem nauczycielem nauczycieli przez prawie 40 lat i wiem, że wielu z nich czeka na swoją szansę. Pewnie niektórzy pożegnają się z zawodem, ale większość nauczycieli ma szansę zostać mentorami. 

 

Edukacja z mentorem

 

Człowiek jest z natury CIEKAWY ŚWIATA, a uczenie się jest ewolucyjną formą przystosowywania się do zmieniającego się środowiska. Wolność uczenia się jest więc relatywnie łatwa do osiągnięcia.

 

15 założeń edukacji z mentorem:


1. Celem edukacji nie jest akumulowanie przez dziecko wiadomości, ale rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz poznawanie współczesnych metod i narzędzi jej zaspokajania. Dzieci „przedszkolne” są ciekawe świata, ale później idą do szkoły, i im mija.


2. Rodzice „zapisują” dziecko nie do szkoły, ale do mentora „koordynatora”, który wobec młodszych dzieci pełni także funkcje opiekuńcze. Rodzice mają swobodę wyboru i zmiany mentora.


3. Mentor nie jest od „nauczania” tego co sam wie, ale jest przewodnikiem dziecka na drodze samodzielnego zdobywania wiedzy. Mentor jest wolnym zawodem.


4. Podstawowym zadaniem mentora jest rozbudzanie i podtrzymywanie ciekawości poznawczej dziecka i dzielenie się własną pasją do wiedzy (Sam musi mieć pasję wiedzy, ale i dziś są tacy nauczyciele.)


5. Potrzeba aktywności fizycznej dzieci i młodzieży zaspokajana jest w różnego rodzaju zespołach i klubach sportowych.


6. Edukacja (praca mentorów) finansowana jest bonem edukacyjnym, pieniądze idą za dzieckiem. (Przeczytaj wpis na tym blogu pt. "Pieniądze w oświacie")


7. Mentor jest organizatorem procesu uczenia się, a nie źródłem wiadomości.


8. Mentor organizuje infrastrukturę edukacyjną dla swoich podopiecznych (mentee).


9. Uczenie się odbywa się w warunkach umiejscowienia, czyli tam gdzie z określonej wiedzy korzystamy: w codziennej aktywności, w „okolicznościach przyrody”, w „eksperymentatoriach” (pracowniach do prowadzenia eksperymentów), w muzeach, …


10. Mentor „koordynator”, gdy uczący się wykazuje pogłębione zainteresowanie jakimś obszarem wiedzy (na poziomie, na którym "koordynator" czuje się już mniej kompetentny), skierowuje go do mentora „specjalisty” w tej dziedzinie, który prowadzi „eksperymentatorium naukowo-badawcze” np. fizyczne, chemiczne, biologiczne, historyczne, geograficzne, literackie, artystyczne: plastyczne, muzyczne, aktorskie, filmowe, itd.


11. Nie testujemy i nie mierzymy „wiedzy”, bo wiedza jest niemierzalna.


12. Znosimy wszelkie „egzaminy końcowe” w tym maturalne.


13. Uczelnie wyższe przyjmują w poczet studentów na podstawie własnych kryteriów rekrutacyjnych (np. egzaminów). Kryteria te są powszechnie znane.


14. Rolą mentora nastolatka jest wspomagać go w rozpoznaniu własnych predyspozycji i zainteresowań oraz w przygotowaniu do spełnienia kryteriów rekrutacyjnych na określone studia wyższe.


15. W niektórych zawodach (tzw. zaufania publicznego) określone zostają jasne kryteria weryfikacji kompetencji niezbędnych do uzyskania prawa wykonywania zawodu. Tak jak to jest np. z egzaminami na prawo jazdy, czy kierowania wózkiem widłowym. Do egzaminów kompetencyjnych mogą przygotowywać kursy zawodowe. Na poziomie wyższym: staże lekarskie, pielęgniarskie, aplikacje prawnicze, uprawnienia architektów, itp. … i ew. egzaminy korporacyjne …

Napisz proszę - co o tym sądzisz?  Wolisz porozmawiać - zadzwoń (505 377 726) 

Imię
Nazwisko
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione