Czy i jak poradzić sobie w świecie nadzorowanym przez sztuczną inteligencję ???

24 września 2025

Kompetencje kluczowe kognitariuszy

PREZENTACJA

Społeczeństwo informacyjne (= ?) społeczeństwo kognitariuszy

 

Kognitariusze - ludzie zajmujący się tworzeniem, przechowywaniem, wykorzystywaniem i upowszechnianiem informacji i wiedzy.

(J. Kozielecki - Koniec wieku nieodpowiedzialności)

 

Wizja  człowieka - sprawcy

  • wiedza proceduralna zamiast deklaratywnej, umiejętność konstruowania i wykorzystywania wiedzy, metoda - naucz się robiąc to samodzielnie (learning by doing);
  • ciekawość poznawcza, umiejętność samodzielnego uczenia się (learning to learn);
  • odkrywanie i rozwiązywanie twórczych problemów, metody problemowe i poznawania bezpośredniego;
  • wartości moralne; poszanowanie godności innych, odpowiedzialność, tolerancja; uczenie się dokonywania wyborów moralnych.

 

Jak rozumieć pojęcie - KOMPETENCJA

 

Kompetencja to:

  • zdolność do wykonywania zadań na określonym poziomie, będąca kompozycją (syntezą): wiedzy, umiejętności i postawy.

 

  • zdolność i gotowość do wykonywania zadań na określonym poziomie. (Jenkins 1991)

 

  • wyuczalna umiejętność robienia rzeczy dobrze, rozwinięte sprawności niezbędne do radzenia sobie z problemami. (Fontana 1992)

 

  • uświadamiana przez osobę taka jej sprawność, która jest ujawniana w konkretnie zdefiniowanych (opisanych) standardach, dotyczących świadomego wykonania zadania w danych warunkach (czasie, liczbie, tempie, miejscu itp.).

 

  • szczególna właściwość podmiotu , wyrażająca się w demonstrowaniu na wyznaczonym przez społeczne standardy poziomie, umiejętność adekwatnego zachowania się, w świadomości potrzeby i konsekwencji takiego właśnie zachowania oraz przyjmowanie odpowiedzialności za nie.

 

Pojęcie kompetencji ma szerszy zakres znaczeniowy niż sprawność i zwykle jest pojmowane jako harmonijna kompozycja:

  • wiedzy,
  • sprawności,
  • rozumienia
  • pragnienia

 

Kompetencje kluczowe

Przyjęte przez zespół ekspertów MEN opracowujący pierwsze podstawy programowe kształcenia ogólnego w 1997 roku (w którego skład wchodził także niżej podpisany M.K.).

  1. Uczenie się
  2. Poszukiwanie
  3. Myślenie
  4. Komunikowanie
  5. Działanie
  6. Współpraca
  7. Doskonalenie się
     

Uczenie się we współpracy

  • Najbardziej efektywne uczenie się ma miejsce wtedy, gdy wynika z aktywności podejmowanej wspólnie z innymi osobami - dorosłymi lub rówieśnikami i polega na dzieleniu się wiedzą i kulturą. 

 

  • Uczenie się to nie tyle indywidualny wysiłek skierowany na uznanie wiedzy za własną, ile dokonywanie tego we wspólnocie z innymi, tymi którzy podzielają z uczniem jego przynależność do kultury.
     

Nauczyciel czy mentor ???

  • „Jeśli uznać, że mowa rozwijana w okresie dzieciństwa ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju myślenia na przestrzeni całego życia, to jak długo jeszcze nauczyciele będą cenić i nagradzać ciszę panującą w klasie?”

 

  • „Jeśli uznać, że dzielenie się społecznym zachowaniem (werbalnym i niewerbalnym) stanowi źródło uczenia się, to trzeba zrewidować tradycyjny pogląd na rolę nauczyciela. Nie może on dłużej występować jako pośrednik pomiędzy wiedzą a uczniem.”  

(B.D. Gołębniak)

 

Co (już zaraz) warto i trzeba zmienić w edukacji ?

  • myślenie o kształceniu - zamiast „nauczania” („on mówił, oni nie słuchali go”, wspomaganie uczenia się dziecka);
  • formy organizacyjne procesu dydaktycznego;
  • przygotowywanie się do lekcji - nie o czym im dzisiaj powiedzieć, ale jak zorganizować aktywność uczniów;
  • infrastrukturę klasy (aranżację, akustykę) dostosować do pracy w grupach;
  • stopień i sposób wykorzystywania mediów edukacyjnych - media działaniowe w rękach ucznia, a nie „podające” w rękach nauczyciela;
  • plan i czas trwania zajęć - mówić można przestać w każdej chwili, działać dopiero po zrealizowaniu zadania i  osiągnięciu celu.
     

 

Znaczenie i rola komunikowania

  • Uczniowie poprzez konwersację zwiększają stopniowo swą kontrolę nad gramatycznymi strukturami języka mówionego i powiększają zasoby słownictwa ... , 
  •  ...   a prowadząc monologi wewnętrzne - rozwijają zdolności do skrótowego, schematycznego i co najważniejsze osobistego ... przetwarzania doświadczeń zewnętrznych.

 

Znaczenie refleksji

  • Refleksyjność odnosimy nie tylko do stymulowania procesów poznawczych. Ma ona również podstawowe znaczenie w budowaniu tożsamości jednostki i jej relacji z innymi. 

 

  • Refleksyjność jest czynnikiem aktu świadomości i jest związana z namysłem nad doświadczaniem, bodźców zewnętrznych i/lub wewnętrznych (myśli i skojarzeń), a przede wszystkim z uczeniem się przez doświadczanie, w którym kluczowym jest uświadamianie sobie i interpretacja znaczeń bodźców percepcyjnych odbieranych przez qualia i konstytuujących wyobrażenia.
     

 

Ostatnie teksty:

Mariusz Kąkolewicz

e-mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM

- wspieranie edukacji domowej i pozaszkolnej.

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykułu.

Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba wyjaśnić.

Skorzystaj z linku poniżej.

KONTAKT

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione