Media, technologie informacyjne i sztuczna inteligencja w procesach uczenia się. Ujęcie kognitywistyczne. M.Kąkolewicz, e-book .pdf

Media, technologie informacyjne i sztuczna inteligencja w procesach uczenia się. Ujęcie kognitywistyczne.  .PDF

Mariusz Kąkolewicz

Wydawnictwo: TerazRozumiem.pl   Poznań, 2025

E-book format .PDF

60,00 PLN

Płatność przelewem na konto.
 
Jeśli chcesz zapłacić BLIK-iem wybierz płatności on-line (Stripe), a następnie wybierz - BLIK 

O książce:

Książka. która rozsadza dotychczasowe myślenie o edukacji (z) i (w) technologii. Pracę tę należy przeczytać powoli, porozmawiać o niej i zobaczyć świat technologii i mediów na nowo. Autor przedstawia relacje pomiędzy technologiami informacyjnymi a sztuczną inteligencją w kontekście procesów uczenia się. W przystępny sposób omawia i porównuje m.in. media immersyjne, takie jak wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR) i mieszana rzeczywistość (MR). Zaproponowana edukacyjna teoria qualiów jest już rzeczywistością - przekonuje Mariusz Kąkolewicz. To ona przekształca dotychczasowe formuły edukacji i modele szkolnictwa w nowe podejścia. Czy nam się to podoba czy nie, powstaje nowa generacja uczących się. Książka ta będzie wartościowa dla każdego, kto jest zainteresowany uczeniem się i możliwościami jego zmiany. 

dr Mateusz Leszkowicz                                

(z recenzji wydawniczej)

 

Spis treści książki

Wstęp
1. Rodzaje i formy komunikatów medialnych
1.1. Rodzaje komunikatów medialnych
1.1.1. Komunikowanie „bezpośrednie” i medialne
1.1.2. Krótka historia rozwoju mediów i ich potencjału edukacyjnego 
1.2. Rola i funkcje mediów w edukacji
1.2.1. Rola mediów edukacyjnych
1.2.2. Funkcje komunikatów medialnych
1.3. Formy komunikatów medialnych
1.3.1. Kategoryzacja rodzajów form komunikatów medialnych
1.3.2. Pojęcie formy dzieła sztuki i komunikatu medialnego
1.3.3. Elementy formy poszczególnych rodzajów komunikatów medialnych
1.3.3.1. Wprowadzenie
1.3.3.2. Formy oralne
1.3.3.3. Formy tekstowe
1.3.3.4. Formy wizualne: graficzne i fotograficzne
1.3.3.5. Formy audialne – muzyczne
1.3.3.6. Formy audiowizualne – film
1.3.3.7. Formy animacji filmowej
1.3.3.8. Formy multimedialne i immersyjne
1.3.4. Technologie mediów cyfrowych a ich rozdzielczość i jej wpływ na ewolucję form komunikatów medialnych
1.4. Tworzenie komunikatów medialnych jako forma aktywności poznawczej uczącego się 
1.4.1. Korzyści edukacyjne z notatek tekstowych i hipertekstu
1.4.3. Korzyści edukacyjne z notatek fotograficznych
1.4.4. Korzyści edukacyjne z notatek filmowych
1.4.5. Korzyści edukacyjne z notatek dźwiękowych
2. Kognitywistyczne uwarunkowania uczenia się jako konstruowania wiedzy
2.1. Teorie umysłu
2.1.1. Umysł i modele umysłu
2.1.2. Model informacyjny umysłu
2.1.3. Umysł jako mózg
2.1.4. Kulturalizm Brunera i umysł jako rhizom
2.2. Świadomość
2.2.1. Świadomość – próby dookreślenia
2.2.2. Świadomość a procesy poznawcze
2.2.3. Rodzaje świadomości i systemy pamięci
2.3. Qualia
2.3.1. Wprowadzenie – cechy rzeczy i cechy reprezentacji umysłowych 
2.3.2. Definiowanie qualiów
2.3.3. Prawa qualiów
2.3.4. Qualia a wiedza
2.3.5. Qualia a emocje
2.3.6. Qualia a język
2.4. Wiedza
2.4.1. Wiedza jako cel uczenia się
2.4.2. Wiedza subiektywna a wiedza obiektywna
2.4.3. Przedwiedza
2.4.4. Wiedza deklaratywna i wiedza proceduralna
2.4.5. Niewiedza i antywiedza
2.4.6. Wiedza jawna i wiedza ukryta
2.4.7. Metawiedza
2.4.8. Organizacja wiedzy jako hierarchicznej konstrukcji
2.4.9. Schematy i struktury poznawcze jako model wiedzy w umyśle
2.4.10. Wiedza poza umysłem
2.4.11. Wiedza w systemach sztucznej inteligencji
3. Teoria qualiów w edukacji
3.1. Znaczenie qualiów
3.1.1. Wprowadzenie
3.1.2. Wiedza a świadomość i qualia
3.2. Kategoryzacja qualiów
3.2.1. Qualia bezpośrednie, poznawanie zmysłowe i kształtowanie wyobrażeń 
3.2.2. Qualia odpamiętywane, czyli wtórne
3.2.3. Qualia medialne
3.2.4. Qualia medialne a wiedza upozorowana
3.2.5. Qualia a wiedza komplementarna
3.2.6. Qualia a percepcja i inicjowanie uczenia się
3.2.7. Znaczenie i poziomy inicjowania refleksji – model sfer refleksji
3.2.8. Qualia a schematy poznawcze
3.2.9. Qualia a przekazy werbalne
3.2.10. Qualia a emocje i budowanie motywacji
3.3. Style poznawcze
3.3.1. Wprowadzenie
3.3.2. Wymiary stylów poznawczych
3.3.2.1. Zależność – niezależność od pola
3.3.2.2. Fragmentaryczność kontra całościowość
3.3.2.3. Szerokość/zakres konceptualizacji (kategoryzacji)
3.3.2.4. Zakres ekwiwalentności/wymiar zróżnicowana pojęciowego
3.3.2.5. Wyrażanie pojęć i struktur pojęciowych
3.3.2.6. Tolerancja na nierealistyczne doświadczenia – organizacja i kontrola poznawcza
3.3.2.7. Zaostrzanie – wygładzanie
3.3.3. Zakończenie
3.4. Komunikat medialny jako metafora 
3.4.1. Wprowadzenie
3.4.2. Językoznawstwo kognitywne a komunikowanie medialne
3.4.3. Metafory a elementy formy komunikatu i qualia
3.5. Wnioski teorii qualiów w edukacji
3.5.1. Teoria qualiów w edukacji – przypomnienie założeń
3.5.2. Hipotezy teorii qualiów w edukacji
3.5.3. Podsumowanie
4. Sztuczna inteligencja a edukacja
4.1. Wprowadzenie 
4.2. Czym jest sztuczna inteligencja
4.2.1. Jak rozumieć pojęcie „inteligencja”?
4.2.2. Początki sztucznej inteligencji
4.2.3. Czym jest sztuczna inteligencja: AI i AGI
4.2.4. Uczenie się sztucznej inteligencji
4.2.5. Spektakularne osiągnięcia AI i deep learning
4.2.6. AI, deep learning i „inteligentne” roboty
4.3. AI i deep learning a media i edukacja
4.3.1. Wprowadzenie
4.3.2. Przetwarzanie języka naturalnego
4.3.3. Rozpoznawanie obrazów
4.3.4. AI w uczeniu się i komunikowaniu medialnym
4.4. AI a zastosowania wirtualnej rzeczywistości – VR, AR i MR
4.5. Czy szkoła jest kompatybilna z AI?
4.6. Zakończenie
Bibliografia i netografia
 


Do bezpłatnego pobrania: spis treści oraz zakończenie ze spisem literatury.

Jeśli chcesz porozmawiać przed zakupem - zapraszam do kontaktu.

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione