(C) Mariusz Kąkolewicz
© dr inż. Mariusz Kąkolewicz
„Najważniejsze, co należy wiedzieć o umyśle ludzkim, to, że jest on urządzeniem służącym do uczenia się” /Roger Schank – Informacje to niespodzianki [w:] Trzecia kultura/
„Nagi umysł ludzki – bez papieru i ołówka, bez mówienia, wymiany poglądów, robienia szkiców – jest czymś czego nikt nie widział” /Daniel C. Dennett – Natura umysłów/
Eksperyment myślowy:
Mary od urodzenia przebywa w izolacji, ona i wszystko wokół ma odcienie szarości, świat zewnętrzy obserwuje na czarno-białych monitorach - zna tylko świat czarno-biały; choć o procesach percepcji, budowie oka, optyce i fizyce barw wie wszystko.
... i pewnego dnia wychodzi na zewnątrz – po raz pierwszy dostrzega kolory
Czy Mary uzyskuje nową wiedzę ???
QUALIA
„Łacińskie słówko qualis oznacza własność w oderwaniu od rzeczy, posiadających daną własność”
Qualia towarzyszą: doznaniom, emocjom, percepcji a nawet myślom i pragnieniom.
Bezpośrednia aktywność stwarza możliwość poznawania qualiów np. miękkości kredki
Qualia są dostępne tylko poprzez osobiste poznanie bezpośrednie
Emocje przeżywamy poprzez qualia
Rene Magritte namalował obraz olejny przedstawiający fajkę – „Zdradliwość obrazów” (1929)
Poniżej fajki namalował napis: „Ceci n’est pas une pipe” (To nie jest fajka).
Olejny obraz nie jest fajką, ale tylko zobrazowaniem fajki.
Tak komentował swoje dzieło sam Magritte:
„Ta słynna fajka. Ile ludzie robili mi wyrzutów z jej powodu. Ale czy możesz nabić tę fajkę? A co gdybym napisał na moim obrazie: To jest fajka. Wtedy bym kłamał!”
Qualia
W procesie uczenia się podmiot może budować wiedzę „doświadczając świata” w sposób bezpośredni (qualia „rzeczywiste”) lub „odbierając świat” poprzez medialne reprezentacje występujących w nim obiektów i zachodzących zjawisk (qualia „medialne”).
- Ramachandran i Hirstei
1. Prawo qualiów
Qualia są nieodwoływalne i niekwestionowalne na wejściu, co oznacza, że nie można powiedzieć „może to jest czerwone, ale gdybym chciał, widziałbym to jako zielone”. W umyśle powstaje jednoznaczna, bezpośrednia i niemodyfikowalna neuronalna reprezentacja czerwieni, która jest automatycznie przekazywana do „wyższych ośrodków mózgu”. Nie da się czegoś „odzobaczyć” – to NIEODWOŁYWALNOŚĆQUALIÓW na wejściu
2. Prawo qualiów
Qualia mogą być źródłem działań świadomych. Gdy mentalna reprezentacja zostaje wygenerowana, można ją wykorzystywać w różny i dowolny sposób. Określamy to jako otwartość na wyjściu. Np. mając percept (mentalną reprezentację) jabłka, można wyobrażać sobie wykorzystanie go do „skuszenia Adama” lub do upieczenia szarlotki. Choć na wejściu reprezentacja pojawia się automatycznie (w momencie spostrzeżenia) i jest niemodyfikowalna (nie mogę zobaczyć czegoś innego niż widzę), to na wyjściu może być wykorzystywana na nieskończoną liczbę sposobów. Mogę wykorzystać (wytworzony na podstawie qualiów) percept w dowolnych wyobrażeniach lub do podejmowania dowolnych działań – widząc, że mam jabłka, mogę pomyśleć o upieczeniu szarlotki. Nie odnosi się to do, pozostających poza świadomością, bezwarunkowych odruchów rdzeniowych.
3. Prawo qualiów
Qualia są podtrzymywane (przechowywane) w pamięci krótkotrwałej, w automatycznie powstałej reprezentacji (konstytuują świadomość obiektu – percept), tak długo, aż nie zostanie podjęta swobodna decyzja o jej dalszym wykorzystaniu. W innym przypadku mamy do czynienia z odruchem rdzeniowym (por. pkt drugi).
Dotyczy to nie tylko qualiów odnoszących się do percypowanych obiektów zewnętrznych, ale także tych wewnętrznych oraz wtórnych, związanych z odpamiętywaniem – odwołaniami się do zasobów pamięci długotrwałej, wymagających skopiowania potrzebnych danych do pamięci krótkotrwałej. „Wielu psychologów poznawczych wskazuje, że w takim modelu pamięć krótkotrwała funkcjonuje tak, jak świadomość”.
4. Prawo qualiów
Qualia są bezpośrednio powiązane z uwagą (procesami uwagowymi). Koncentracja uwagi jest niezbędna, aby wychodząc z perceptu dostrzeżonego obiektu (pkt. pierwszy), można było podjąć odpowiednią decyzję – prawo drugie.
Qualia w procesach poznawczych - uczeniu się
zinternalizowane qualia są istotnym komponentem schematów poznawczych;
są związane z odczuwaniem i przeżywaniem emocji towarzyszących poznawaniu świata rzeczywistego i medialnego;
związane są z okolicznościami i środowiskiem aktywności poznawczej;
odpowiadają emocjom związanym ze współdziałaniem / współpracą towarzyszącym procesom poznawczym.
© Mariusz Kąkolewicz
Qualia to wyższego rzędu rozróżnienia, które konstytuują świadomość. Różnice pomiędzy qualiami odnoszą się do różnic w połączeniach i aktywności różnych części układu nerwowego.
Qualia są zawsze doświadczane jako części jednolitych i zintegrowanych aktów świadomości [...] są zawsze włączone w kompleks qualia, nie jest możliwe doświadczenie pojedynczego quale.
Qualia (zewnętrzne) związane są ze wszystkimi doznaniami świata zewnętrznego poprzez obiekty i zjawiska odnoszące się do świata przyrody, kultury oraz relacji interpersonalnych.
Qualia (wewnętrzne) związane są z doświadczaniem i przeżywaniem wewnętrznych stanów psychicznych związanych m.in. z emocjami.
Qualia dostępne poprzez bezpośrednie doświadczenie konstytuują świadomość obiektów i zjawisk, która uzupełnia wiedzę „objaśniającą”. Łącznie tworzą one wiedzę komplementarną.
Jeśli qualia związane z obiektem lub zjawiskami były wcześniej doświadczone i stały się elementem naszej świadomości (naszych schematów poznawczych) to można się do nich odwoływać np. w trakcie percepcji komunikatu medialnego. Jeśli jednak nie było nam dostępne ich bezpośrednie doświadczenie to nie jesteśmy w stanie wywołać mentalnych odczuć im towarzyszących.
Qualia związane z obiektami i zjawiskami będącymi przedmiotem poznania stanowią uzasadnienie dla poznawania i (konstruktywistycznego) uczenia się poprzez bezpośrednie doświadczanie i działanie.
Odbieranie qualiów przez osobniki danego gatunku jest podobne ze względu na ewolucyjnie ukształtowaną anatomię narządów zmysłów i centralnego układu nerwowego.
Różnice indywidualne w dostrzeganiu i interpretowaniu qualiów wynikają z osobniczych funkcjonalnych różnic pracy narządów zmysłów i mózgu związanych m.in. z profilami stylów poznawczych i inteligencji oraz różnic poziomu wiedzy językowej i wiedzy o świecie.
Dla interioryzacji (włączania qualiów w schematy poznawcze) i późniejszego odpamiętywania qualiów istotne znaczenie ma tworzenie ich umysłowych reprezentacji np. poprzez język.
Poznanie i uczenie się odbywające się wyłącznie poprzez komunikaty medialne odwołujące się do desygnatów nieznanych uczącemu się powoduje kształtowanie wiedzy upozorowanej.
Wiedza upozorowana może służyć zrozumieniu zjawisk, ale zawsze pozostanie niepełna i znacznie bardziej podatna na zapominanie.
Weryfikowanie wiedzy upozorowanej możliwe jest jedynie przez późniejsze doświadczanie obiektów i zjawisk poprzez powiązane z nimi qualia.
Qualia stanowią również uzasadnienie dążenia do empirycznego weryfikowania teorii naukowych.
Media uruchamiają przeżywanie znanych podmiotowi qualiów związanych z prezentowanymi w komunikacie obiektami i zjawiskami. Różne media w rożnym stopniu ułatwiają odpamiętywanie doświadczonych wcześniej qualiów stanowiących elementy schematów poznawczych.
Media gorące oddziałując silniej na sferę emocjonalną ułatwiają odpamiętywanie qualiów.
Jakość techniczna (rozdzielczość) i bogactwo formy komunikatu decyduje o sile przeżywania qualiów (odpamiętanych pierwotnych lub wtórnych związanych tylko z komunikatem). Pełnią qualiów dysponuje tylko oryginał. Im prostsza forma komunikatu tym bardziej uboga w qualia, które z natury rzeczy związane są z formą jako korelatem treści.
Dostrzeganie qualiów jest stymulowane poprzez procesy tworzenia komunikatów medialnych w związku z procesami poznawczymi. Samodzielnie tworzone komunikaty mają największą siłę wspomagania interioryzacji qualiów oraz budowania i odpamiętywania wiedzy komplementarnej.
Osobiste tworzenie multimedialnych „zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy” stanowiących ustrukturyzowane hipertekstowe medialne notatki z bezpośredniego uczenia się poprzez doświadczanie, stymuluje odbieranie qualiów i interioryzację wiedzy komplementarnej oraz w największym stopniu ułatwia odpamiętywanie śladów pamięciowych związanych z qualiami poprzez uruchamianie sfery emocjonalnej i łańcuchów skojarzeń.
Qualia konstytuujące przeżycia emocjonalne związane z odbieraniem zewnętrznych i wewnętrznych bodźców mają kluczowe znaczenie dla procesów wychowania i uczenia się.
Qualia związane z przeżywaniem pozytywnych lub negatywnych emocji towarzyszących procesom uczenia się i relacjom interpersonalnym związanym z procesem uczenia się stanowią czynnik wzmagający lub zmniejszający zainteresowanie zdobywaniem wiedzy.
Artykuł przeczytany? - podziel się uwagami lub zadaj pytanie dot. artykułu, napisz mail: kontakt@terazrozumiem.pl
(C) Mariusz Kąkolewicz
© Mariusz Kakolewicz, PhD
„The most important thing to know about the human mind is that it is a learning device.”
/Roger Schank/
„The naked human mind – without paper and pencil, without speaking, exchanging opinions, making sketches – is something no one has ever seen.”
/Daniel C. Dennett/
Thought experiment:
Mary knows the world only in black and white
... one day she sees colors
Does Mary gain new knowledge???
The Latin word „qualis” means a feature in isolation from things that have that feature.”
Qualia „accompany”: sensations, emotions, perceptions and even thoughts and desires.
Direct activity creates the opportunity to learn about qualia, e.g. the softness of a crayon.
Qualia are only accessible through personal experience.
We also experience emotions through qualia
Stephen Hawking in Zero Gravity
He knew everything about weightlessness, but once he had the opportunity to experience (through qualia) what it was like to be weightless.
Rene Magritte - this is not a pipe
Rene Magritte (1929) painted his famous picture – „ The treachery of images”
Below the pipe he painted an inscription : „Ceci n’est pas une pipe” - This is not a pipe.
The oil painting is not a pipe, but only a depiction of a pipe.
As Magritte himself commented: "That famous pipe. How many people have reproached me for it. But can you fill that pipe? What if I wrote on my picture: This is a pipe. Then I would be lying!„
Torczyner, Harry. Magritte: Ideas and Images. p. 71
Qualia
In the process of learning, the subject can build knowledge by "experiencing the world" directly ("direct" qualia)
or
by "receiving the world" through media representations of objects and phenomena occurring in it ("medial" qualia).
- Ramachandran & Hirstein
The First Law of Qualia
Qualia are irrevocable and unquestionable at the input, meaning that you can't say "maybe this is red, but if I wanted to, I could see it as green." There is an unambiguous, direct, and unmodifiable neural representation of red in the mind that is automatically transmitted to "higher brain centers."
You can't "un-see" something
IRREVOCABILITY OF QUALIA - Once you have seen a dog, you cannot UN-SEE it
The Second Law of Qualia
Qualia can be the source of conscious actions. Once a mental representation is generated, it can be used in various and arbitrary ways. We call this openness at the output. For example, if you have a percept (mental representation) of an apple, you can imagine using it to “tempt Adam” or to bake an apple pie. Although at the input the representation appears automatically (at the moment of perception) and is unmodifiable (I cannot see something other than what I see), at the output it can be used in infinite ways. I can use the percept (generated and based on qualia) in any imagination or to take any actions – seeing that I have apples, I can think about baking an apple pie.
This does not apply to unconditioned core reflexes that are outside of consciousness.
The Third Law of Qualia
Qualia are maintained (stored) in short-term memory, in an automatically created representation (they constitute the consciousness of the object – percept), until a free decision is made about its further use. In another case, we are dealing with a spinal reflex (see second law).
This applies not only to qualia referring to perceived external objects but also to internal and secondary ones related to recollection - references to long-term memory resources that require copying the necessary data to short-term memory.
“Many cognitive psychologists indicate that in such a model, short-term memory functions the same way as consciousness”.
The Fourth Law of Qualia
Qualia are directly related to attention (attentional processes).
The focus of attention is necessary so that starting from the percept of the perceived object (first law), one can make an appropriate decision – law two.
© Mariusz Kąkolewicz
Have you read it? - Share your comments or ask a question about the article, write me an email: kontakt@terazrozumiem.pl
tel.: 505 377 726 e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl
NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione