Uczenie się jako konstruowanie wiedzy. Świadomość, qualia i technologie informacyjne. M.Kąkolewicz e-book  .epub

Uczenie się jako konstruowanie wiedzy. Świadomość, qualia i technologie informacyjne. .EPUB

Mariusz Kąkolewicz

Wydawnictwo: TerazRozumiem.pl   Poznań, 2025

E-book format .EPUB

60,00 PLN

Płatność przelewem na konto.
 
Jeśli chcesz zapłacić Blik-iem wybierz płatności on-line (Stripe), a następnie wybierz - BLIK

O książce:

Książka Mariusza Kąkolewicza wzbogaca w wybranym zakresie wiedzę naukową zarówno przez swój poziom naukowy, merytoryczny i formalny, jak i określenie nowego (nowatorskiego) przedmiotu rozważań i przedstawienie go w systematyczny i udokumentowany argumentacyjnie sposób. Na polskim rynku wydawniczym będzie stanowić ważną pozycję pedagogiczną, o trwałej wartości, przede wszystkim z uwagi na pogłębioną analizę qualiów. Analizy i stwierdzenia autora stanowić będą inspirujący materiał dla badaczy pragnących rozwijać i pogłębiać znajomość praktycznego działania systemu edukacji, a dla praktyków – zachętę do nowatorskich działań.
prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas                                

(z recenzji wydawniczej)

 

Notka wydawnicza: 

Monografia przedstawia uczenie się jako drogę tworzenia osobistych konstruktów poznawczych podmiotu, odwołując się do najnowszych ustaleń i teorii z filozofii umysłu, psychologii poznawczej i kognitywistyki. Prezentuje m.in. autorską teorię qualiów w edukacji, model sfer refleksji oraz koncepcję strategii uczenia się poprzez konstruowanie zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy (ZRSW). Adresatami książki są pedagodzy i studenci pedagogiki, nauczyciele szkolni i akademiccy oraz wszyscy zainteresowani budowaniem społeczeństwa wiedzy.

 

Spis treści

Wprowadzenie 

1. Cywilizacyjny i technologiczny kontekst procesów edukacyjnych 
1.1. Cyfrowi z urodzenia i cyfrowi imigranci 
1.2. Wpływ rozwoju techniki na pracę i edukację 
1.3. Kognitariusze, społeczeństwo informacyjne i edukacja 
1.3.1. Przemiany systemów wartości 
1.4. W poszukiwaniu modelu edukacji i paradygmatów pedagogiki 
1.4.1. Kształcenie proletariuszy a kształcenie kognitariuszy 
1.4.2. Konieczność zmiany paradygmatów pedagogiki 

2. Wiedza, umysł, świadomość 
2.1. Wiedza 
2.1.1. Wiedza jako cel uczenia się 
2.1.2. Wiedza subiektywna a wiedza obiektywna 
2.1.3. Przedwiedza 
2.1.4. Wiedza deklaratywna i wiedza proceduralna 
2.1.5. Niewiedza i antywiedza 
2.1.6. Wiedza jawna i wiedza ukryta 
2.1.7. Metawiedza 
2.1.8. Organizacja wiedzy jako hierarchicznej konstrukcji 
2.1.9. Schematy i struktury poznawcze jako model wiedzy w umyśle 
2.1.10. Wiedza poza umysłem 
2.2. Umysł 
2.2.1. Umysł i modele umysłu 
2.2.2. Model informacyjny umysłu 
2.2.3. Umysł jako mózg 
2.2.4. Kulturalizm Brunera i umysł jako rhizom
2.3. Świadomość 
2.3.1. Świadomość – próby dookreślenia 
2.3.2. Świadomość a procesy poznawcze 
2.3.3. Rodzaje świadomości i systemy pamięci 
2.4. Qualia 
2.4.1. Wprowadzenie – cechy rzeczy i cechy reprezentacji umysłowych 
2.4.2. Definiowanie qualiów
2.4.3. Prawa qualiów
2.4.4. Qualia a wiedza 
2.4.5. Qualia a emocje 
2.4.6. Qualia a język 


3. Teoria qualiów w edukacji 
3.1. Wprowadzenie – znaczenie qualiów 
3.2. Wiedza a świadomość i qualia 
3.3. Kategoryzacja qualiów 
3.3.1. Qualia bezpośrednie, poznawanie zmysłowe i kształtowanie wy¬obrażeń 
3.3.2. Qualia odpamiętywane, czyli wtórne 
3.3.3. Qualia medialne 
3.4. Qualia medialne a wiedza upozorowana 
3.5. Qualia a wiedza komplementarna 
3.6. Qualia a percepcja i inicjowanie uczenia się 
3.7. Qualia a schematy poznawcze
3.8. Qualia a przekazy werbalne 
3.9. Qualia a emocje i budowanie motywacji 
3.10. Wnioski teorii qualiów w edukacji 
3.10.1. Teoria qualiów w edukacji – przypomnienie założeń 
3.10.2. Wnioski z teorii qualiów w edukacji 


4. Teorie i koncepcje uczenia się
4.1. Uczenie się i nauczanie – definiowanie zagadnień i zależności 
4.2. Behawioryzm i edukacja tradycyjna 
4.2.1. Behawioryzm, nauczanie programowane i technologia nauczania 
4.2.2. Krytyka behawioryzmu i tradycyjnej edukacji
4.3. Konstruktywizm jako koncepcja uczenia się 
4.3.1. Założenia konstruktywizmu 
4.3.2. Konstruktywizm a tradycyjny model edukacji 
4.3.3. Uczenie się jako proces dzielenia się wiedzą
4.3.4. Negocjowanie znaczeń i scaffolding 
4.3.5. Konstruktywizm a wiedza obiektywna i dysonans poznawczy 
4.3.6. Uczenie się poprzez refleksyjne działanie i doświadczanie 
4.3.6.1. Modele refleksyjnego uczenia się 
4.3.6.2. Znaczenie i pobudzanie refleksji – model sfer refleksji 
4.3.7. Uczenie się przez odkrywanie a kreatywność 
4.3.8. Koncepcja umiejscowionego uczenia się (situated learning) 
4.4. Pedagogika humanistyczna Carla Rogersa 
4.5. Konstruktywizm a „szkoła w ławce” 


5. Media i technologie informacyjne w procesie uczenia się 
5.1. Media analogowe a cyfrowe i ich rola w procesach uczenia się 
5.2. Multimedia w procesach uczenia się 
5.2.1. Rodzaje multimediów 
5.2.2. Edukacyjne walory i funkcje multimediów 
5.2.3. Obszary edukacyjnych zastosowań multimediów
5.3. Cechy informacji cyfrowych 
5.4. Rola i korzyści z notatek medialnych w procesach uczenia się 
5.4.1. Korzyści edukacyjne z notatek tekstowych i hipertekstu 
5.4.2. Korzyści edukacyjne z notatek rysunkowych 
5.4.3. Korzyści edukacyjne z notatek fotograficznych 
5.4.4. Korzyści edukacyjne z notatek filmowych
5.4.5. Korzyści edukacyjne z notatek dźwiękowych 
5.5. Portfolio i e-portfolio 
5.6. Koncepcja zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy 
5.6.1. Uwarunkowania ogólne koncepcji ZRSW
5.6.2. Założenia koncepcji ZRSW
5.6.3. Hipotezy koncepcji ZRSW jako strategii uczenia się 
5.6.4. Uczenie się poprzez budowanie ZRSW
5.6.5. ZRSW a u-learning 
5.6.6. Uwarunkowania realizacyjne ZRSW 
5.6.7. Cechy użytkowe koncepcji ZRSW 
5.6.8. Wnioski końcowe koncepcji ZRSW 


Zakończenie 
Bibliografia 
Netografia 
Learning as the constructing of knowledge. Qualia, consciousness and information technologies (Summary)

 

Jeśli chcesz porozmawiać o książce przed zakupem - proszę o kontakt.

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione