O uczeniu się, nauce i wiedzy

Złote myśli mądrych ludzi 

I have never let my schooling interfere with my education.  
Nigdy nie pozwoliłem żeby szkoła przeszkodziła mi w edukacji.

Mark Twain

 

Nie jestem obecnie bardziej leniwy, niż byłem czterdzieści lat temu, a to dlatego, że czterdzieści lat temu osiągnąłem szczyt lenistwa. Nie można posunąć się dalej, niż to jest możliwe.

Mark Twain

 

Civilization is the limitless multiplication of unnecessary necessities.
Cywilizacja to niekończący się ciąg niepotrzebnych potrzeb.

Mark Twain

 

Człowiek z nową ideą w głowie to pomyleniec. Oczywiście, dopóki jego idea nie zatriumfuje.

Mark Twain

 

Człowiek, który nie czyta książek, nie ma żadnej przewagi nad tym, który nie potrafi czytać.

Mark Twain

 

Żadna ilość argumentów nie spowoduje, ze idiota w coś uwierzy

Mark Twain
__________________________
W naszych społeczeństwach, gdzie jak słyszymy, gospodarkę napędza wiedza i karmi informacja, a sukces zależy od edukacji, wiedza przestaje być rękojmią powodzenia, a wykształcenie nie dostarcza gwarantującej sukces wiedzy.
Zygmunt Bauman
__________________________
Człowiek uczy się przez całe życie, z wyjątkiem lat szkolnych.

Gabriel Laub


Lenistwo jest ukrywanym ojcem postępu.
Gabriel Laub  
__________________________
Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych.

Albert Einstein


Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.

Albert Einstein

 

Przypadek to Bóg przechadzający się incognito.
Albert Einstein
__________________________
Szkoła była i jest anormalnością młodości, zakładem psychiatrycznym. Wszystko złe, cała udręka ciążąca nad naszym życiem to remanenty szkoły.
Emil Zegadłowicz
__________________________
Szkoła jest jak WC – chodzisz, bo musisz.
Popularny żart uczniów.
__________________________
Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje.
Albert Camus
__________________________
Szkoła to miejsce, w którym zaczynamy tracić naszą własną osobowość.
Michel Tournier
__________________________
Szkoła to jest taki karmnik, gdzie każdy ptak musi dzióbać, czy mu się to podoba, czy nie.
Edmund Niziurski, Żaba, pozbieraj się!
__________________________
Szkoły są po to – się pomyślało – żeby było łatwiej żyć. Do szkoły chodzi się po to, żeby się samemu za dużo nie nauczyć. Bo gdyby nie chodzić do szkół, to można by dużo więcej samemu się nauczyć, za dużo więcej, i wtedy już zupełnie nie można by żyć wśród ludzi i ich szkolnych problemów. Szkoły są dobre. Mądre nie są, ale dobre są.
Edward Stachura, "Się"
__________________________
Szkoły stały się dziś, niestety, takimi instytucjami, w których dzieci zdobywają jedynie taką ilość wiadomości, aby móc zostać nauczycielami.
Sacha Guitry
__________________________

Szkoła wyrywa dzieci z ciepłego rodzicielskiego kokonu. Uczy je terroryzować innych lub ulegać terrorowi. Uczy okrucieństwa. Uczy, że mama i tata kłamali, mówiąc im, że są jedyni i wyjątkowi.
Harlan Coben, Najczarniejszy strach

__________________________
Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia.
Non scholae sed vitae discimus. (łac.)
Autor: Seneka Młodszy
__________________________
Warto tu przypomnieć eksperyment prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Rozmawiała z sześciolatkami – i osobno siedmiolatkami – o liczbach. W trakcie rozmowy z sześciolatkami jakby od niechcenia mówiła, że 2 plus 3 jest 7. Dzieci gorąco zaprotestowały. Natomiast siedmiolatki, już chodzące do szkoły, na taką samą wypowiedź już nie protestowały, przyjęły ją milczeniem.
Zbigniew Marciniak, edufakty.pl, 17 maja 2011
__________________________

"W badaniach nie chodzi o znalezienie wyniku, komputer zrobi to lepiej niż wy, trzeba rozmyślać, pytać, szukać związków miedzy zjawiskami. Aby dokonać czegoś w matematyce, aby przesuwać granice wiedzy trzeba tworzyć, spojrzeć z boku, zmienić perspektywę, wymyślić nowe metody. Bez tego nie ma rozwoju."
Cyt. z prof. matematyki z filmu "Twierdzenie Marguerite".

__________________________

Istota rozumienia polega nie tylko na tym żebyś wiedział co robisz, ale przede wszystkim dlaczego robisz właśnie tak jak robisz.

[?]

__________________________

"Im więcej niepodważalnych dowodów, iż fałszerstwo jest fałszerstwem, tym bardziej ludzie wierzą, że to jednak prawda. 
Odróżnienie mitu od rzeczywistości jest niemożliwe dla zwykłego śmiertelnika, który wykorzystuje najprostsze obejście tego problemu, czyli przez wiarę." 

Vincent Serverski, za Umberto Eco

__________________________

Wyobraźnia to jedyna broń w walce z rzeczywistością

Lewis Carroll w Alicja w krainie czarów

__________________________

Wspomnienia to jedyny raj z których nas nie wygnają 
(z filmu o Leni Riefenstahl)

__________________________

Kiedy kogoś kochamy, odstawiamy swoje potrzeby na bok i zapewniamy mu to czego potrzebuje.

(Z serialu Śmierć z dala od palm - Beyond paradise)

__________________________

(Pewna matka zapytała mnie) Po co żyję? 
Szukasz znaczenia w w innych rzeczach - w życiu?
Poza naszymi dziećmi, reszta to tylko wypełnienie.
(Z filmu/serialu - Niezapomniane)

__________________________

Facet, który kupuje 10mm wiertło, nie potrzebuje 10mm wiertła,

potrzebuje 10 mm dziury !!!

[?]

__________________________

Najważniejsze, czego uczymy się w szkole jest to, że najważniejszego nie można nauczyć się w szkole.

Haruki Murakami

 

Najczęściej jest tak, że chcąc nauczyć się czegoś najistotniejszego, co jest konieczne, by przeżyć, musimy doświadczyć bólu.

Haruki Murakami, O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu

__________________________

Widać było, że nie lubi ludzi, którzy za dużo myślą. W tym momencie wydała mi się godnym reprezentantem ludzkości. Kurt Vonnegut, Kocia kołyska

Pierwszą nauką, jaką dała mi szkoła, było to, że niektórzy są głupi. Drugą - że inni mogą być znacznie głupsi.

Orhan Pamuk, Stambuł. Wspomnienia i miast

__________________________

Nie ma pożytku z nielubianej pracy. Słowem: to studiuj, co naprawdę lubisz.

William Shakespeare, Poskromienie złośnicy

 

Gremio: Badania nauk - potrzeba doniosła.

Grumio: Gadania nałóg - potrzeba doń osła! 

William Shakespeare, Poskromienie złośnicy

__________________________

Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć, jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka.

Albert Einstein

 

Cała nasza nauka, w porównaniu z rzeczywistością, jest prymitywna i dziecinna - ale nadal jest to najcenniejsza rzecz, jaką posiadamy. 

Albert Einstein

 

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek. 

Albert Einstein

 

Obłęd: powtarzanie w kółko tą samą czynność, oczekując innych rezultatów.   Albert Einstein

__________________________

A najpierwszą ze wszystkich otrzymał lekcję podstawowej wiary, że może się nauczyć. Szokuje odkrycie, jak wielu ludzi nie wierzy, że mogą się nauczyć, a o ile więcej uważa, że nauka jest trudna. Muad'Dib wiedział, że każde zdarzenie niesie jakąś lekcję. 

Frank Herbert, Diuna

 

To początek wiedzy: odkrycie czegoś, czego nie rozumiemy. 

Frank Herbert, Bóg Imperator Diuny

__________________________

Chce mnie nauczyć, że miłość jaką ma dla mnie, nie powinna być przeszkodą w jego niezależności. Ale niepotrzebna mi jest nauka, potrzebna mi jest tylko miłość.  

Lew Tołstoj, Anna Karenina

 

Nie żałuj swojej przeszłości, powiedział Chaia. Wszystko, co robisz, uczy cię czegoś o świecie i o tobie. Do ciebie należy czerpanie mądrości z własnych błędów.

Trudi Canavan, Ostatnia z dzikich

__________________________

(...) nauka zajmuje się tylko tym, jak się coś dzieje, a nie dlaczego coś się dzieje(...). 

Stanisław Lem, Solaris

 

Człowiek potrafi owładnąć tym tylko, co może pojąć, a pojąć z kolei może jedynie to, co się da wysłowić. Niewysłowione jest niepojęte. 

Stanisław Lem, Kongres futurologiczny

 

Potężna cywilizacja nasza dąży do wytworzenia możliwie nietrwałych produktów w możliwie trwałym opakowaniu. Nietrwały produkt wnet musi być zastąpiony nowym, co ułatwia zbyt; a trwałość opakowania utrudnia jego usunięcie, co sprzyja dalszemu rozwojowi techniki i cywilizacji. 

Stanisław Lem, Doskonała próżnia

__________________________

Nie, wszyscy jednakowo muszą się uczyć... nikt się nie urodził, żeby umieć od razu.

Harper Lee, Zabić drozda

__________________________

Chciałbym doczekać czasów, kiedy wmawianie mojemu dziecku, że świat został stworzony w sześć dni przez istotę, która musiała po tym wysiłku kolejny dzień odpoczywać, zostanie nazwane po imieniu: to obraza całej nauki, wszystkich, którzy przyczynili się do jej rozwoju , a w końcu również dziecka i jego inteligencji. Jeżeli ktoś opowiada podobne bzdury osobom, które nie przyszły z własnej woli ich wysłuchiwać, postępuje tak jak wandal przerywający nabożeństwo, by wygłosić tyradę przeciwko bogu.  

Andrzej Eldrycz, Horton antyreligious. Oprogramowanie antyreligijne

__________________________

Nauczyć się czegoś od swych wrogów jest najlepszą drogą, aby ich polubić.

Friedrich Nietzsche

__________________________

W każdym razie uczucia miłosne kieruje się zazwyczaj jedynie ku takiemu ludzkiemu towarowi, który można zdobyć biorąc pod uwagę własne możliwości wymienne. Szukam korzystnego kupna; obiekt powinien być pożądany z punktu widzenia jego walorów społecznych, a równocześnie powinien chcieć mnie, ceniąc należycie moje widoczne i ukryte aktywa oraz możliwości. Tak więc dwie osoby zakochują się w sobie, kiedy czują, że znalazły najlepszy osiągalny na rynku obiekt, uwzględniając przy tym obustronne wartości wymienne.  

Erich Fromm, O sztuce miłości

__________________________

Do sal wykładowych przychodzą małpy. Darwin był idealistą i marzycielem, zapewniam pana. Jaka tam ewolucja. Zanim trafię na jednego myślącego, muszę stoczyć bitwę z dziewięcioma orangutanami. 

Carlos Ruiz Zafón, Cień wiatru

 

Literatura, przynajmniej ta dobra, ma w sobie tyle samo ze sztuki, co z nauki. Podobnie jak architektura i muzyka. 

Carlos Ruiz Zafón, Gra Anioła

__________________________

Czy dzieci od najmłodszych lat nie powinny być uczone krytycznego oraz sceptycznego myślenia? Czy my wszyscy nie powinniśmy być uczeni by wątpić, ważyć czegoś wiarygodność, żądać dowodów?  

Richard Dawkins, Apetyt na cuda. Przepis na uczonego

 

Godzenie takiej sprzeczności, jak uprawianie nauki przez cały tydzień i chodzenie do kościoła w niedzielę, jest intelektualnie nieuczciwe.  

Richard Dawkins, Bóg urojony

__________________________

Obecnie dysponujemy nanotechnologią i potrafimy manipulować pojedynczymi atomami, zatem posługując się skaningowym mikroskopem tunelowym możemy dowolnie sterować pojawiającymi się i znikającymi atomami. Nie ma żadnej niewidzialnej ściany oddzielającej świat mikroskopowy od makroskopowego. Istnieje ciągłość. Obecnie nie ma powszechnej zgody co do tego, jak należy rozwiązać tę kwestię, a dotyka ona samego sedna współczesnej fizyki. (...) Zgodnie z jednym z mniejszościowych punktów widzenia, Wszechświat może być wypełniony kosmiczną świadomością. Obiekty zaczynają istnieć w chwili dokonywania pomiaru, a pomiary przeprowadzają istoty obdarzone świadomością. Zatem Wszechświat musi przenikać jakaś kosmiczna świadomość, która określa stan, w jakim się znajdujemy. Niektórzy, na przykład laureat Nagrody Nobla Eugene Wigner, uważają, że to dowodzi istnienia Boga lub jakiejś innej kosmicznej świadomości. 

Michio Kaku, Fizyka rzeczy niemożliwych. Fazery, pola siłowe, teleportacja i podróże w czasie

__________________________

Tym właśnie jest uczenie się. Nagle zaczynasz rozumieć coś co rozumiałeś przez całe życie - ale teraz rozumiesz w nowy sposób. 

Doris Lessing

__________________________

Uczyć się, nie myśląc, to strata czasu, myśleć, nie ucząc się, to szkodliwe. 

Éric-Emmanuel Schmitt, Tajemnica pani Ming

__________________________

Szkoły są po to - się pomyślało - żeby było łatwiej żyć. Do szkoły chodzi się po to, żeby się samemu za dużo nie nauczyć. Bo gdyby nie chodzić do szkół, to można by dużo więcej samemu się nauczyć, za dużo więcej, i wtedy już zupełnie nie można by było żyć wśród ludzi i ich szkolnych problemów.

Edward Stachura, Się

__________________________

Właściwie najważniejszą rzeczą jest nie osiągnięcie celu, ale to, czego się po drodze uczymy i jak się rozwijamy. 

Andrew Matthews, Bądź szczęśliwy!

__________________________

Winien jest chaotyczny rozwój nauki, w którym aż nadto często postęp wyprzedza zrozumienie.  

Malcolm Gladwell, Co widział pies i inne przygody

__________________________

Nie ma czegoś takiego jak naukowa powinność. Nauka jest kompetentna do ustalania tego, co jest. Nie może nigdy dyktować tego, co powinno być, ani celów, jakie ludzie powinni sobie wyznaczać. 

Ludwig von Mises, Planowany chaos

__________________________

Boga nie da się pogodzić z maszynami, naukową medycyną i powszechną szczęśliwością. Trzeba wybierać. Nasza cywilizacja wybrała maszyny, medycynę i szczęśliwość. 

Aldous Huxley, Nowy wspaniały świat

__________________________

Nauczając innych i ucząc się sama, nie miałam wolnego momentu niemal. Było to przyjemne. Czułam, że posuwam się naprzód, że umysł mój nie pleśnieje i nie rdzewieje w gnuśnej bezczynności, ale rozwija swoje władze i wyostrza je nieustannym ćwiczeniom.  

Charlotte Brontë, Villette

__________________________

(...) komputer jest dominującą metaforą naszej epoki; definiuje ją, narzucając nowy stosunek do informacji, do pracy, do władzy i do samej przyrody. Stosunek ten najlepiej opiszemy mówiąc, że komputer przynosi nową definicję człowieka jako "procesora informacji", a przyrody - jako informacji, która ma zostać przetworzona. Fundamentalny przekaz metaforyczny płynący od komputera głosi, krótko mówiąc, że jesteśmy maszynami - oczywiście myślącymi maszynami, ale jednak maszynami. To dlatego właśnie komputer jest maszyną z punktu widzenia technopolu z niczym nie porównywalną i niemal doskonałą. Podporządkowuje sobie żądania naszej natury, biologii, naszych emocji i naszej duchowości. Rości sobie prawo do panowania nad całością ludzkiego doświadczenia, a roszczenia swoje wspiera dowodząc, że "myśli" lepiej niż my.  

Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą

 

(...) zmiana technologiczna ani się nie sumuje, ani nie odejmuje. Ma charakter ekologiczny. Używam słowa "ekologiczny" w tym samym sensie, w jakim posługują się nim specjaliści z dziedzin zajmujących się środowiskiem. Jedna znacząca zmiana generuje zmianę całościową. Jeśli z pewnego środowiska usuniecie gąsienice, nie uzyskacie tego samego środowiska minus gąsienice: będziecie mieli nowe środowisko, bo zmieniliście warunki przeżycia; to samo dotyczy dodania gąsienic do środowiska, w którym dotychczas nie było ani jednej. Tak właśnie działa ekologia środków przekazu. Nowa technologia nic nie dodaje ani niczego nie odejmuje. Nowa technologia wszystko zmienia.  

Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą

 

Nie ma prawie faktu - czy to rzeczywistego, czy wyobrażonego - który zadziwiłby nas na bardzo długo, nie dysponujemy bowiem zrozumiałym i spójnym obrazem świata, w którym fakt ten jawiłby się jako sprzeczność nie do zaakceptowania. Wierzymy, bo nie ma powodu, żeby nie wierzyć. 

Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą

 

W istocie jednym ze sposobów zdefiniowania technopolu jest stwierdzenie, że jego informacyjny układ immunologiczny nie działa. Technopol to forma kulturowego AIDS - tutaj ten skrót oznacza Anti-Information Deficiency Syndrome [syndrom braku odporności na informację]. To dlatego właśnie można, nie popadając w sprzeczność, powiedzieć niemal wszystko, pod warunkiem, że zacznie się wypowiedź od słów: "Badania pokazały...", lub "Naukowcy twierdzą obecnie, że...". 

Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą

 

Filozofów moga dręczyć pytania w rodzaju: "Czym jest prawda?", "Co to jest inteligencja?", "Czym jest życie?" albo "Co to jest dobre życie?" Ale technopol nie potrzebuje takich zmagań intelektualnych. Maszyny eliminują złożoność, wątpliwości i dwuznaczności. Pracują szybko, są zestandaryzowane i dostarczają nam liczb, które można zobaczyć i którymi można się posłużyć w rachunkach. Mówią nam, że jeśli się pali osiem światełek zielonych, ktoś mówi prawdę. I o to chodzi. Mówią nam, że 136 punktów oznacza więcej rozumu niż 104 punkty. Oto magia w wersji technopolu.  

Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą

 

Pozbawiliśmy jedyną w swoim rodzaju ludzką zdolność postrzegania rzeczy jako całości, we wszystkich ich wymiarach psychicznych, emocjonalnych i moralnych, i zastąpiliśmy ją zaufaniem do potęgi obliczeń technicznych.  

Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą

 

Nowe technologie zmieniają strukturę naszych zainteresowań: sprawy, o których myślimy. Zmieniają charakter naszych symboli: nasze narzędzia myślenia. Zmieniają też naturę naszej społeczności: arenę, na której rozwija się nasza myśl.  

Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą

__________________________

- Teraz ważne, żebyś jeszcze nauczył się liczyć [...] Nauczył się też liczyć na siebie.  

Mikołaj Łoziński, Książka

__________________________

Możliwa jest taka odpowiedz: Bóg wybrał stan początkowy, kierując się swymi własnymi powodami których zagłębić nie mamy szans. Leżało to z całą pewnością w możliwościach istoty wszechmocnej, lecz jeśli zdecydował się On rozpocząć historie Wszechświata w tak niezrozumiały sposób, to czemu jednocześnie pozwolił mu ewoluować według praw dla nas zrozumiałych ?  

Stephen Hawking, Krótka historia czasu. Od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur

__________________________

Jeżeli ignorancja jest ciemnością umysłu, to wiedza jest jego światłem, a studiowanie i uprawianie nauki, choć wymagają nakładu sił i przezwyciężania wielu słabości, są zanurzeniem się w świetle.  

Michał Heller, Jak być uczonym

__________________________

Bo tym właśnie jest nauka: odpowiadaniem na pytania jakich wcześniej nie umieliśmy zadać ...  

Krzysztof Piskorski, Cienioryt

__________________________

Poza tym, filozofia różni się od innych dyscyplin swoim punktem widzenia. Kiedy zastanawia się nad jakimś przedmiotem, to rozpatruje go zawsze i wyłącznie, że tak powiem, ze stanowiska granicznego, pod kątem cech podstawowych. W tym sensie jest filozofia nauką o podstawach. Gdzie inne nauki się zatrzymują, gdzie rezygnując z dalszych pytań, przyjmują pewne założenia, tam filozof dopiero zaczyna pytać. Nauki poznają - on zaś pyta, czym jest poznanie; inni formułują prawa - on zaś stawia pytanie, czym jest prawo. Szarzy ludzie i politycy mówią o sensie i celowości - filozof pyta, czym jest sens i cel. Dzięki temu filozofia jest nauką radykalną - w tym znaczeniu, że stara się dotrzeć do korzeni, głębiej niż jakakolwiek inna nauka; że tam, gdzie inne nauki są zaspokojone, filozof chce dalej dociekać i badać.  

Józef Maria Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych

__________________________

Nie uczy się ludzi, jak być ludźmi, a uczy się ich wszystkiego innego.   

Blaise Pascal, Myśli

__________________________

Człowiek jest istotą głupią, która musi się uczyć.  

Olga Tokarczuk, Prawiek i inne czasy

__________________________

 

Miło było zapomnieć o wszystkim, co mnie spotkało, i zrobić sobie przerwę od płaczu. Zresztą, teraz już nic nie mogłam poradzić. Tego jednego nauczyłam się bardzo szybko. Możesz obsesyjnie się zastanawiać, co zrobiłeś źle albo co mogłeś zrobić inaczej - ale to bez sensu. Przecież to nic nie zmieni. Więc po co się gryźć?   

Jess Rothenberg, Po tamtej stronie ciebie i mnie

__________________________

Teraz, gdy już nauczyliśmy się latać w powietrzu jak ptaki, pływać pod wodą jak ryby, brakuje nam tylko jednego: nauczyć się żyć na ziemi jak ludzie.  

George Bernard Shaw

__________________________

Wiem, że wszystko co wiem albo sądzę, że wiem jest błahostką w porównaniu z tym, czego się jeszcze można nauczyć.   

Cathy Cash Spellman, Próba sił

__________________________

 

 

Imię
Nazwisko
Twój e-mail:
Znasz ciekawą "złotą myśl"? - wpisz poniżej, ja dopiszę
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione