I have never let my schooling interfere with my education.
Nigdy nie pozwoliłem żeby szkoła przeszkodziła mi w edukacji.
Mark Twain
Nie jestem obecnie bardziej leniwy, niż byłem czterdzieści lat temu, a to dlatego, że czterdzieści lat temu osiągnąłem szczyt lenistwa. Nie można posunąć się dalej, niż to jest możliwe.
Mark Twain
Civilization is the limitless multiplication of unnecessary necessities.
Cywilizacja to niekończący się ciąg niepotrzebnych potrzeb.
Mark Twain
Człowiek z nową ideą w głowie to pomyleniec. Oczywiście, dopóki jego idea nie zatriumfuje.
Mark Twain
Człowiek, który nie czyta książek, nie ma żadnej przewagi nad tym, który nie potrafi czytać.
Mark Twain
Żadna ilość argumentów nie spowoduje, ze idiota w coś uwierzy
Mark Twain
__________________________
W naszych społeczeństwach, gdzie jak słyszymy, gospodarkę napędza wiedza i karmi informacja, a sukces zależy od edukacji, wiedza przestaje być rękojmią powodzenia, a wykształcenie nie dostarcza gwarantującej sukces wiedzy.
Zygmunt Bauman
__________________________
Człowiek uczy się przez całe życie, z wyjątkiem lat szkolnych.
Gabriel Laub
Lenistwo jest ukrywanym ojcem postępu.
Gabriel Laub
__________________________
Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych.
Albert Einstein
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.
Albert Einstein
Przypadek to Bóg przechadzający się incognito.
Albert Einstein
__________________________
Szkoła była i jest anormalnością młodości, zakładem psychiatrycznym. Wszystko złe, cała udręka ciążąca nad naszym życiem to remanenty szkoły.
Emil Zegadłowicz
__________________________
Szkoła jest jak WC – chodzisz, bo musisz.
Popularny żart uczniów.
__________________________
Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje.
Albert Camus
__________________________
Szkoła to miejsce, w którym zaczynamy tracić naszą własną osobowość.
Michel Tournier
__________________________
Szkoła to jest taki karmnik, gdzie każdy ptak musi dzióbać, czy mu się to podoba, czy nie.
Edmund Niziurski, Żaba, pozbieraj się!
__________________________
Szkoły są po to – się pomyślało – żeby było łatwiej żyć. Do szkoły chodzi się po to, żeby się samemu za dużo nie nauczyć. Bo gdyby nie chodzić do szkół, to można by dużo więcej samemu się nauczyć, za dużo więcej, i wtedy już zupełnie nie można by żyć wśród ludzi i ich szkolnych problemów. Szkoły są dobre. Mądre nie są, ale dobre są.
Edward Stachura, "Się"
__________________________
Szkoły stały się dziś, niestety, takimi instytucjami, w których dzieci zdobywają jedynie taką ilość wiadomości, aby móc zostać nauczycielami.
Sacha Guitry
__________________________
Szkoła wyrywa dzieci z ciepłego rodzicielskiego kokonu. Uczy je terroryzować innych lub ulegać terrorowi. Uczy okrucieństwa. Uczy, że mama i tata kłamali, mówiąc im, że są jedyni i wyjątkowi.
Harlan Coben, Najczarniejszy strach
__________________________
Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia.
Non scholae sed vitae discimus. (łac.)
Autor: Seneka Młodszy
__________________________
Warto tu przypomnieć eksperyment prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Rozmawiała z sześciolatkami – i osobno siedmiolatkami – o liczbach. W trakcie rozmowy z sześciolatkami jakby od niechcenia mówiła, że 2 plus 3 jest 7. Dzieci gorąco zaprotestowały. Natomiast siedmiolatki, już chodzące do szkoły, na taką samą wypowiedź już nie protestowały, przyjęły ją milczeniem.
Zbigniew Marciniak, edufakty.pl, 17 maja 2011
__________________________
"W badaniach nie chodzi o znalezienie wyniku, komputer zrobi to lepiej niż wy, trzeba rozmyślać, pytać, szukać związków miedzy zjawiskami. Aby dokonać czegoś w matematyce, aby przesuwać granice wiedzy trzeba tworzyć, spojrzeć z boku, zmienić perspektywę, wymyślić nowe metody. Bez tego nie ma rozwoju."
Cyt. z prof. matematyki z filmu "Twierdzenie Marguerite".
__________________________
Istota rozumienia polega nie tylko na tym żebyś wiedział co robisz, ale przede wszystkim dlaczego robisz właśnie tak jak robisz.
[?]
__________________________
"Im więcej niepodważalnych dowodów, iż fałszerstwo jest fałszerstwem, tym bardziej ludzie wierzą, że to jednak prawda.
Odróżnienie mitu od rzeczywistości jest niemożliwe dla zwykłego śmiertelnika, który wykorzystuje najprostsze obejście tego problemu, czyli przez wiarę."
Vincent Serverski, za Umberto Eco
__________________________
Wyobraźnia to jedyna broń w walce z rzeczywistością
Lewis Carroll w Alicja w krainie czarów
__________________________
Wspomnienia to jedyny raj z których nas nie wygnają
(z filmu o Leni Riefenstahl)
__________________________
Kiedy kogoś kochamy, odstawiamy swoje potrzeby na bok i zapewniamy mu to czego potrzebuje.
(Z serialu Śmierć z dala od palm - Beyond paradise)
__________________________
(Pewna matka zapytała mnie) Po co żyję?
Szukasz znaczenia w w innych rzeczach - w życiu?
Poza naszymi dziećmi, reszta to tylko wypełnienie.
(Z filmu/serialu - Niezapomniane)
__________________________
Facet, który kupuje 10mm wiertło, nie potrzebuje 10mm wiertła,
potrzebuje 10 mm dziury !!!
[?]
__________________________
Najważniejsze, czego uczymy się w szkole jest to, że najważniejszego nie można nauczyć się w szkole.
Haruki Murakami
Najczęściej jest tak, że chcąc nauczyć się czegoś najistotniejszego, co jest konieczne, by przeżyć, musimy doświadczyć bólu.
Haruki Murakami, O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu
__________________________
Widać było, że nie lubi ludzi, którzy za dużo myślą. W tym momencie wydała mi się godnym reprezentantem ludzkości. Kurt Vonnegut, Kocia kołyska
Pierwszą nauką, jaką dała mi szkoła, było to, że niektórzy są głupi. Drugą - że inni mogą być znacznie głupsi.
Orhan Pamuk, Stambuł. Wspomnienia i miast
__________________________
Nie ma pożytku z nielubianej pracy. Słowem: to studiuj, co naprawdę lubisz.
William Shakespeare, Poskromienie złośnicy
Gremio: Badania nauk - potrzeba doniosła.
Grumio: Gadania nałóg - potrzeba doń osła!
William Shakespeare, Poskromienie złośnicy
__________________________
Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć, jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka.
Albert Einstein
Cała nasza nauka, w porównaniu z rzeczywistością, jest prymitywna i dziecinna - ale nadal jest to najcenniejsza rzecz, jaką posiadamy.
Albert Einstein
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.
Albert Einstein
Obłęd: powtarzanie w kółko tą samą czynność, oczekując innych rezultatów. Albert Einstein
__________________________
A najpierwszą ze wszystkich otrzymał lekcję podstawowej wiary, że może się nauczyć. Szokuje odkrycie, jak wielu ludzi nie wierzy, że mogą się nauczyć, a o ile więcej uważa, że nauka jest trudna. Muad'Dib wiedział, że każde zdarzenie niesie jakąś lekcję.
Frank Herbert, Diuna
To początek wiedzy: odkrycie czegoś, czego nie rozumiemy.
Frank Herbert, Bóg Imperator Diuny
__________________________
Chce mnie nauczyć, że miłość jaką ma dla mnie, nie powinna być przeszkodą w jego niezależności. Ale niepotrzebna mi jest nauka, potrzebna mi jest tylko miłość.
Lew Tołstoj, Anna Karenina
Nie żałuj swojej przeszłości, powiedział Chaia. Wszystko, co robisz, uczy cię czegoś o świecie i o tobie. Do ciebie należy czerpanie mądrości z własnych błędów.
Trudi Canavan, Ostatnia z dzikich
__________________________
(...) nauka zajmuje się tylko tym, jak się coś dzieje, a nie dlaczego coś się dzieje(...).
Stanisław Lem, Solaris
Człowiek potrafi owładnąć tym tylko, co może pojąć, a pojąć z kolei może jedynie to, co się da wysłowić. Niewysłowione jest niepojęte.
Stanisław Lem, Kongres futurologiczny
Potężna cywilizacja nasza dąży do wytworzenia możliwie nietrwałych produktów w możliwie trwałym opakowaniu. Nietrwały produkt wnet musi być zastąpiony nowym, co ułatwia zbyt; a trwałość opakowania utrudnia jego usunięcie, co sprzyja dalszemu rozwojowi techniki i cywilizacji.
Stanisław Lem, Doskonała próżnia
__________________________
Nie, wszyscy jednakowo muszą się uczyć... nikt się nie urodził, żeby umieć od razu.
Harper Lee, Zabić drozda
__________________________
Chciałbym doczekać czasów, kiedy wmawianie mojemu dziecku, że świat został stworzony w sześć dni przez istotę, która musiała po tym wysiłku kolejny dzień odpoczywać, zostanie nazwane po imieniu: to obraza całej nauki, wszystkich, którzy przyczynili się do jej rozwoju , a w końcu również dziecka i jego inteligencji. Jeżeli ktoś opowiada podobne bzdury osobom, które nie przyszły z własnej woli ich wysłuchiwać, postępuje tak jak wandal przerywający nabożeństwo, by wygłosić tyradę przeciwko bogu.
Andrzej Eldrycz, Horton antyreligious. Oprogramowanie antyreligijne
__________________________
Nauczyć się czegoś od swych wrogów jest najlepszą drogą, aby ich polubić.
Friedrich Nietzsche
__________________________
W każdym razie uczucia miłosne kieruje się zazwyczaj jedynie ku takiemu ludzkiemu towarowi, który można zdobyć biorąc pod uwagę własne możliwości wymienne. Szukam korzystnego kupna; obiekt powinien być pożądany z punktu widzenia jego walorów społecznych, a równocześnie powinien chcieć mnie, ceniąc należycie moje widoczne i ukryte aktywa oraz możliwości. Tak więc dwie osoby zakochują się w sobie, kiedy czują, że znalazły najlepszy osiągalny na rynku obiekt, uwzględniając przy tym obustronne wartości wymienne.
Erich Fromm, O sztuce miłości
__________________________
Do sal wykładowych przychodzą małpy. Darwin był idealistą i marzycielem, zapewniam pana. Jaka tam ewolucja. Zanim trafię na jednego myślącego, muszę stoczyć bitwę z dziewięcioma orangutanami.
Carlos Ruiz Zafón, Cień wiatru
Literatura, przynajmniej ta dobra, ma w sobie tyle samo ze sztuki, co z nauki. Podobnie jak architektura i muzyka.
Carlos Ruiz Zafón, Gra Anioła
__________________________
Czy dzieci od najmłodszych lat nie powinny być uczone krytycznego oraz sceptycznego myślenia? Czy my wszyscy nie powinniśmy być uczeni by wątpić, ważyć czegoś wiarygodność, żądać dowodów?
Richard Dawkins, Apetyt na cuda. Przepis na uczonego
Godzenie takiej sprzeczności, jak uprawianie nauki przez cały tydzień i chodzenie do kościoła w niedzielę, jest intelektualnie nieuczciwe.
Richard Dawkins, Bóg urojony
__________________________
Obecnie dysponujemy nanotechnologią i potrafimy manipulować pojedynczymi atomami, zatem posługując się skaningowym mikroskopem tunelowym możemy dowolnie sterować pojawiającymi się i znikającymi atomami. Nie ma żadnej niewidzialnej ściany oddzielającej świat mikroskopowy od makroskopowego. Istnieje ciągłość. Obecnie nie ma powszechnej zgody co do tego, jak należy rozwiązać tę kwestię, a dotyka ona samego sedna współczesnej fizyki. (...) Zgodnie z jednym z mniejszościowych punktów widzenia, Wszechświat może być wypełniony kosmiczną świadomością. Obiekty zaczynają istnieć w chwili dokonywania pomiaru, a pomiary przeprowadzają istoty obdarzone świadomością. Zatem Wszechświat musi przenikać jakaś kosmiczna świadomość, która określa stan, w jakim się znajdujemy. Niektórzy, na przykład laureat Nagrody Nobla Eugene Wigner, uważają, że to dowodzi istnienia Boga lub jakiejś innej kosmicznej świadomości.
Michio Kaku, Fizyka rzeczy niemożliwych. Fazery, pola siłowe, teleportacja i podróże w czasie
__________________________
Tym właśnie jest uczenie się. Nagle zaczynasz rozumieć coś co rozumiałeś przez całe życie - ale teraz rozumiesz w nowy sposób.
Doris Lessing
__________________________
Uczyć się, nie myśląc, to strata czasu, myśleć, nie ucząc się, to szkodliwe.
Éric-Emmanuel Schmitt, Tajemnica pani Ming
__________________________
Szkoły są po to - się pomyślało - żeby było łatwiej żyć. Do szkoły chodzi się po to, żeby się samemu za dużo nie nauczyć. Bo gdyby nie chodzić do szkół, to można by dużo więcej samemu się nauczyć, za dużo więcej, i wtedy już zupełnie nie można by było żyć wśród ludzi i ich szkolnych problemów.
Edward Stachura, Się
__________________________
Właściwie najważniejszą rzeczą jest nie osiągnięcie celu, ale to, czego się po drodze uczymy i jak się rozwijamy.
Andrew Matthews, Bądź szczęśliwy!
__________________________
Winien jest chaotyczny rozwój nauki, w którym aż nadto często postęp wyprzedza zrozumienie.
Malcolm Gladwell, Co widział pies i inne przygody
__________________________
Nie ma czegoś takiego jak naukowa powinność. Nauka jest kompetentna do ustalania tego, co jest. Nie może nigdy dyktować tego, co powinno być, ani celów, jakie ludzie powinni sobie wyznaczać.
Ludwig von Mises, Planowany chaos
__________________________
Boga nie da się pogodzić z maszynami, naukową medycyną i powszechną szczęśliwością. Trzeba wybierać. Nasza cywilizacja wybrała maszyny, medycynę i szczęśliwość.
Aldous Huxley, Nowy wspaniały świat
__________________________
Nauczając innych i ucząc się sama, nie miałam wolnego momentu niemal. Było to przyjemne. Czułam, że posuwam się naprzód, że umysł mój nie pleśnieje i nie rdzewieje w gnuśnej bezczynności, ale rozwija swoje władze i wyostrza je nieustannym ćwiczeniom.
Charlotte Brontë, Villette
__________________________
(...) komputer jest dominującą metaforą naszej epoki; definiuje ją, narzucając nowy stosunek do informacji, do pracy, do władzy i do samej przyrody. Stosunek ten najlepiej opiszemy mówiąc, że komputer przynosi nową definicję człowieka jako "procesora informacji", a przyrody - jako informacji, która ma zostać przetworzona. Fundamentalny przekaz metaforyczny płynący od komputera głosi, krótko mówiąc, że jesteśmy maszynami - oczywiście myślącymi maszynami, ale jednak maszynami. To dlatego właśnie komputer jest maszyną z punktu widzenia technopolu z niczym nie porównywalną i niemal doskonałą. Podporządkowuje sobie żądania naszej natury, biologii, naszych emocji i naszej duchowości. Rości sobie prawo do panowania nad całością ludzkiego doświadczenia, a roszczenia swoje wspiera dowodząc, że "myśli" lepiej niż my.
Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą
(...) zmiana technologiczna ani się nie sumuje, ani nie odejmuje. Ma charakter ekologiczny. Używam słowa "ekologiczny" w tym samym sensie, w jakim posługują się nim specjaliści z dziedzin zajmujących się środowiskiem. Jedna znacząca zmiana generuje zmianę całościową. Jeśli z pewnego środowiska usuniecie gąsienice, nie uzyskacie tego samego środowiska minus gąsienice: będziecie mieli nowe środowisko, bo zmieniliście warunki przeżycia; to samo dotyczy dodania gąsienic do środowiska, w którym dotychczas nie było ani jednej. Tak właśnie działa ekologia środków przekazu. Nowa technologia nic nie dodaje ani niczego nie odejmuje. Nowa technologia wszystko zmienia.
Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą
Nie ma prawie faktu - czy to rzeczywistego, czy wyobrażonego - który zadziwiłby nas na bardzo długo, nie dysponujemy bowiem zrozumiałym i spójnym obrazem świata, w którym fakt ten jawiłby się jako sprzeczność nie do zaakceptowania. Wierzymy, bo nie ma powodu, żeby nie wierzyć.
Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą
W istocie jednym ze sposobów zdefiniowania technopolu jest stwierdzenie, że jego informacyjny układ immunologiczny nie działa. Technopol to forma kulturowego AIDS - tutaj ten skrót oznacza Anti-Information Deficiency Syndrome [syndrom braku odporności na informację]. To dlatego właśnie można, nie popadając w sprzeczność, powiedzieć niemal wszystko, pod warunkiem, że zacznie się wypowiedź od słów: "Badania pokazały...", lub "Naukowcy twierdzą obecnie, że...".
Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą
Filozofów moga dręczyć pytania w rodzaju: "Czym jest prawda?", "Co to jest inteligencja?", "Czym jest życie?" albo "Co to jest dobre życie?" Ale technopol nie potrzebuje takich zmagań intelektualnych. Maszyny eliminują złożoność, wątpliwości i dwuznaczności. Pracują szybko, są zestandaryzowane i dostarczają nam liczb, które można zobaczyć i którymi można się posłużyć w rachunkach. Mówią nam, że jeśli się pali osiem światełek zielonych, ktoś mówi prawdę. I o to chodzi. Mówią nam, że 136 punktów oznacza więcej rozumu niż 104 punkty. Oto magia w wersji technopolu.
Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą
Pozbawiliśmy jedyną w swoim rodzaju ludzką zdolność postrzegania rzeczy jako całości, we wszystkich ich wymiarach psychicznych, emocjonalnych i moralnych, i zastąpiliśmy ją zaufaniem do potęgi obliczeń technicznych.
Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą
Nowe technologie zmieniają strukturę naszych zainteresowań: sprawy, o których myślimy. Zmieniają charakter naszych symboli: nasze narzędzia myślenia. Zmieniają też naturę naszej społeczności: arenę, na której rozwija się nasza myśl.
Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą
__________________________
- Teraz ważne, żebyś jeszcze nauczył się liczyć [...] Nauczył się też liczyć na siebie.
Mikołaj Łoziński, Książka
__________________________
Możliwa jest taka odpowiedz: Bóg wybrał stan początkowy, kierując się swymi własnymi powodami których zagłębić nie mamy szans. Leżało to z całą pewnością w możliwościach istoty wszechmocnej, lecz jeśli zdecydował się On rozpocząć historie Wszechświata w tak niezrozumiały sposób, to czemu jednocześnie pozwolił mu ewoluować według praw dla nas zrozumiałych ?
Stephen Hawking, Krótka historia czasu. Od Wielkiego Wybuchu do czarnych dziur
__________________________
Jeżeli ignorancja jest ciemnością umysłu, to wiedza jest jego światłem, a studiowanie i uprawianie nauki, choć wymagają nakładu sił i przezwyciężania wielu słabości, są zanurzeniem się w świetle.
Michał Heller, Jak być uczonym
__________________________
Bo tym właśnie jest nauka: odpowiadaniem na pytania jakich wcześniej nie umieliśmy zadać ...
Krzysztof Piskorski, Cienioryt
__________________________
Poza tym, filozofia różni się od innych dyscyplin swoim punktem widzenia. Kiedy zastanawia się nad jakimś przedmiotem, to rozpatruje go zawsze i wyłącznie, że tak powiem, ze stanowiska granicznego, pod kątem cech podstawowych. W tym sensie jest filozofia nauką o podstawach. Gdzie inne nauki się zatrzymują, gdzie rezygnując z dalszych pytań, przyjmują pewne założenia, tam filozof dopiero zaczyna pytać. Nauki poznają - on zaś pyta, czym jest poznanie; inni formułują prawa - on zaś stawia pytanie, czym jest prawo. Szarzy ludzie i politycy mówią o sensie i celowości - filozof pyta, czym jest sens i cel. Dzięki temu filozofia jest nauką radykalną - w tym znaczeniu, że stara się dotrzeć do korzeni, głębiej niż jakakolwiek inna nauka; że tam, gdzie inne nauki są zaspokojone, filozof chce dalej dociekać i badać.
Józef Maria Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych
__________________________
Nie uczy się ludzi, jak być ludźmi, a uczy się ich wszystkiego innego.
Blaise Pascal, Myśli
__________________________
Człowiek jest istotą głupią, która musi się uczyć.
Olga Tokarczuk, Prawiek i inne czasy
__________________________
Miło było zapomnieć o wszystkim, co mnie spotkało, i zrobić sobie przerwę od płaczu. Zresztą, teraz już nic nie mogłam poradzić. Tego jednego nauczyłam się bardzo szybko. Możesz obsesyjnie się zastanawiać, co zrobiłeś źle albo co mogłeś zrobić inaczej - ale to bez sensu. Przecież to nic nie zmieni. Więc po co się gryźć?
Jess Rothenberg, Po tamtej stronie ciebie i mnie
__________________________
Teraz, gdy już nauczyliśmy się latać w powietrzu jak ptaki, pływać pod wodą jak ryby, brakuje nam tylko jednego: nauczyć się żyć na ziemi jak ludzie.
George Bernard Shaw
__________________________
Wiem, że wszystko co wiem albo sądzę, że wiem jest błahostką w porównaniu z tym, czego się jeszcze można nauczyć.
Cathy Cash Spellman, Próba sił
__________________________
tel.: 505 377 726 e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl
NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione