Po co się uczyć?

01 października 2025

Cele kształcenia

O celach kształcenia

Prezentacja w .pdf

Cele mogą różnić się stopniem szczegółowości i zakresem;

Cele ogólne mówią w kategoriach ogólnych o spodziewanych wynikach programu przedmiotu (całego kursu lub klasy);
 

Cele szczegółowe - OPERACYJNE to wyniki „nauczania” w danej grupie uczniów i w danym czasie;

Cele szczegółowe są często przekształcane w cele wykonawcze lub poziomy wykonania (z reguły towarzyszą im testy różnicujące).

Poziomy wykonania - określają wymagania jakim powinien sprostać uczeń aby uzyskać określoną ocenę. 

 

Wymagania na określoną wyższą ocenę obejmują wszystkie wymagania na oceny niższe.

Wymagania na poszczególne oceny w klasie 8 szkoły podstawowej (z jednej z poznańskich szkół) zostały podane na podstronach dla dziedzin:

Biologia dla podglądaczy

Fizyka dla dociekliwych

Historia dla opowiadaczy

Geografia dla wędrowców

Cele operacyjne i operacjonalizacja celów

Tekst w  .pdf

Cele operacyjne, to inaczej cele czynnościowe – odwołujące się do oczekiwanych efektów, czynności / zachowań prezentowanych przez ucznia.

Operacjonalizacja celów to zamiana celów ogólnych na operacyjne.

Cele tak sformułowane mogą dotyczyć:
•    wiedzy: tego, co może być wyrażone za pomocą słów lub obrazów
•    umiejętności: zdolności ciała do podejmowania skoordynowanych czynności
•    podstawy: uczuć i przekonań wyznaczających reakcje na dane sytuacje.

Zamiana celów ogólnych na operacyjne polega na ich:
1. Sprecyzowaniu.
2. Uszczegółowieniu
3. Konkretyzacji
4. Upodmiotowieniu osiągającego cel

Cel operacyjny powinien składać się z:
•    czasownika w formie czynnej
•    dopełnienia
•    warunku (czasami może być pominięty)
 

Czasowniki operacjonalizacji celów

Tabela w   .pdf

Czasowniki operacjonalizacji celów odnoszące się do "obserwowwalnych" czynności ucznia można podzielić na sześć grup (zgodnie z taksonomią Blooma, zmodyfikowaną przez Andersona w 2000r.).

1 Pamiętanie

2 Rozumienie

3 Zastosowanie

4 Analizowanie

5 Tworzenie

6 Ocenianie

 

Lista czasowników w tabeli w .pdf  >>> link powyżej 

Ostatnie teksty:

KONTAKT

Mariusz Kąkolewicz

e-mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM

- wspieranie edukacji domowej i pozaszkolnej.

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykułu.

Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba wyjaśnić.

Skorzystaj z linku poniżej.

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione