Koncepcja e-portfolio i zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy jako strategii uczenia się
© dr inż. Mariusz Kąkolewicz
Co to jest portfolio?
(wg Annis i Jones)
- wielowymiarowy, udokumentowany i zorganizowany zbiór wytworów pracy studenta obejmujący także refleksyjną dyskusję nad materiałami portfolio i procesem uczenia się towarzyszącym ich tworzeniu
Portfolio (wg Zubizarrety)
- elastyczne, bazujące na pracach studenta narzędzie angażujące studenta w proces ciągłej refleksji i kolaboracyjnej analizy uczenia się.
- jako pisany tekst, elektroniczne prezentacje lub inne twórcze projekty, portfolio pozwala uchwycić: zakres, bogactwo i doniosłość uczenia się studenta.
- portfolio ogniskuje się na celowo i we współpracy wybranych refleksjach i dowodach [pracach] służących wzbogaceniu i ocenie uczenia się studenta.
Portfolio
- umożliwia uchwycenie istoty poznawanych zagadnień, pogłębione uczenie się i ewaluację procesu;
- wspiera rozwój, demonstrowanie i wartościową ocenę szeregu osobistych, profesjonalnych i akademickich możliwości uczącego się;
- zachęca uczącego się do wchodzenia w nową rolę w dokumentowaniu, obserwacji i rekapitulacji uczenia się;
- wspiera integrowanie różnych zagadnień kursu i programu;
- zwiększa możliwość osobistego wartościowania efektów uczenia się zamiast polegania na ocenie innych;
- angażuje uczącego się w materię przedmiotu tak, że łatwiej zachodzi przetwarzanie i internalizacja nowych zagadnień;
- umożliwia analizę postępów edukacyjnych poprzez przegląd kolejnych kroków na drodze do wiedzy;
- umożliwia pogłębioną analizę poznawanych faktów i zagadnień będącą następstwem głębszej refleksji.
Refleksja nad uczeniem się i tworzeniem portfolio poprzez pytania:
- Jak portfolio będzie wykorzystywane? Kto będzie odbiorcą portfolio? Jaka jest rola tych odbiorców?
- Czego nowego się nauczyłeś, o czym wcześniej nie wiedziałeś? Co nowego dowiedziałeś się o swoim stylu uczenia się?
- Jak części i całość portfolio odzwierciedlają twoje uczenie się?
- Jakie nowe strategie uczenia się zaadoptowałeś?
- Jakie specyficzne cechy kursu sprzyjały twojemu uczeniu się?
- Jak poszerzyła / poprawiła się twoja wiedza?
- Co miało największe znaczenie w procesie tworzenia portfolio?
Korzyści płynące z tworzenia tekstów
- pisanie wymusza na uczących się czas na refleksję;
- pisanie wymusza organizację i porządkowanie myślenia w formę linearną, a ten sposób służy pogłębianiu zrozumienia;
- pisanie powoduje, że uczący się musi skupić swoją uwagę i w ten sposób aktywizuje myślenie;
- pisanie wspomaga uświadomienie sobie przez uczącego się (piszącego) co rozumie, a czego nie; jeśli nie potrafi czegoś wyjaśnić słowami, to zapewne nie rozumie;
- pisanie dostarcza sprzężenia zwrotnego i pozwala uchwycić myśli do dalszego rozważania;
- tempo pisania spowalnia tempo myślenia i dlatego zwiększa jego efektywność.
E-portfolio
- łatwo dostępne poprzez sieć i łatwo uaktualniane;
- umożliwiają zapisywanie treści w różnych formach medialnych;
- umożliwiają tworzenie powiązań referencyjnych pomiędzy różnymi fragmentami zawartych w portfolio prac.
Zewnętrzne reprezentacje struktur wiedzy - ZRSW
- Istotą ZRSW jest stymulowanie refleksji we wszystkich sytuacjach uczenia się poprzez tworzenie multimedialnych notatek i łączenie ich w wielowymiarowe struktury hipermedialne.
- Narzędzia:
• komputer smartfon lub tablet;
• specjalne oprogramowanie edycyjne;
• szybki bezprzewodowy dostęp do sieci.
ZRSW – założenia koncepcji
- tworzenie notatki stymuluje uświadamianie sobie sytuacji uczenia się;
- tworzona notatka dokumentuje sytuację uczenia się i poznawane zjawisko bądź zagadnienie w wybranej formie medialnej (m.in. tekst odręczny, mówiony, obraz, audio, wideo);
- wybrana forma medialna notatki jest optymalna dla treści i preferencji uczącego się (jego cech indywidualnych);
- notatka może oczywiście stanowić większą pracę lub zapis refleksji nad przebiegiem uczenia się - tak jak w klasycznym portfolio;
- stymulowanie namysłu i dostrzegania relacji pomiędzy nową „notatką” (cząstką nowej wiedzy), a wcześniej dokonanymi notatkami włączonymi już w hiperstrukturę;
- tworzenie powiązań (linków) pomiędzy nowymi i starymi notatkami;
- możliwość przeglądania, uaktualniania i modyfikacji poszczególnych notatek odpowiadających cząstkom wiedzy (schematom poznawczym),
- tworzenie i modyfikacja powiązań – linków, wzbogacających hiperstrukturę notatek (można ją uznać za uproszczoną reprezentację struktur wiedzy podmiotu);
- możliwość bezprzewodowego dostępu do dowolnych zasobów dziedzictwa wiedzy i kultury w zasobach globalnej sieci (np. tekstów prasowych, książek, nagrań wykładów, fotografii, muzyki, filmów, programów radiowych i telewizyjnych, blogów, zapisów w portalach społecznościowych itd.);
- możliwość dołączenia - zapisania w notatce ZRSW linku do sieciowego adresu komunikatu źródłowego lub zapisanie kopii komunikatu.
- możliwość dołączania, w warstwie nałożonej na stronę www (lub inną cudzą notatkę), osobistych uwag, komentarzy i refleksji;
- notatka taka tworzona w “warstwie zewnętrznej” komunikatu źródłowego może być przypisana do: miejsca w tekście lub ramce obrazu, miejsca na skali czasu dla komunikatów dźwiękowego, miejsca na skali czasu i miejsca w kadrze dla komunikatu AV itp.;
- społeczny kontekst nabywania wiedzy - możliwość współpracy w tworzeniu, analizowaniu, weryfikowaniu i modyfikowaniu notatek oraz ich struktur z innymi współuczącymi się (np. w pracy grupowej) w realu lub on-line;
- wielowymiarowość hiperstruktury ZRSW - wewnętrzne podstruktury odpowiadają:
• notatkom odnoszącym się do wiedzą,
• refleksji nad własnym uczeniem się;
• osobistym uwagom i komentarzom do źródeł zewnętrznych;
• komentarzom współuczących się i tutora;
• zapisom rejestrującym przeżycia emocjonalne uczącego się;
- podstruktury identyfikowane są np. kolorem notatek i/lub linków oraz zabezpieczane hasłami dostępu;
- rejestracje AV, tworzenie oraz edycja notatek i hiperstruktur odbywają się na smartfonie lub tablecie, a ich zapis w chmurze;
- możliwość łatwego wyszukania i dostępu do dowolnej notatki z hiperstruktury ZRSW w dowolnym czasie i miejscu;
- automatyczny zapis kopii bezpieczeństwa;
- możliwość aktualizacji smartfonu i/lub tabletu oraz oprogramowania edycyjnego, nośników i formatów zapisu uwzględniające rozwój narzędzi TI w przyszłości.
- wykorzystanie przeglądania notatek w ZRSW do prowokowania i wspomagania „uczenia się na własnej wiedzy” oraz refleksji nad własnymi procesami poznawczymi i przeżywanymi qualiami - budowanie metawiedzy;
- urzeczywistnienie wprost idei “life long learning”,
- realizacja koncepcji J.Brunera: spiralnego rozbudowywania struktur poznawczych oraz „wychodzenia poza dostarczone informacje”.
Główne hipotezy strategii ZRSW
- tworzenie i przetwarzanie hipertekstowych struktur multimedialnych notatek towarzyszy sytuacjom uczenia się (a także późniejsze analizowanie, uzupełnianie i przetwarzanie notatek oraz struktur)
- stymuluje procesy refleksyjnego uczenia się i konstruowania holistycznej wiedzy (dzięki budowaniu powiązań pomiędzy zagadnieniami - notatkami z różnych dziedzin wiedzy), stanowiąc równocześnie ich odzwierciedlenie i dokumentację;
- przeglądanie ZRSW uruchamia procesy odpamiętywania, wspomagając „odświeżanie” i rekonstrukcję wiedzy poprzez aktywowanie śladów pamięciowych odpowiadających wiedzy oraz emocjom przeżywanym podczas wcześniejszych procesów uczenia się i tworzenia notatek.
- świadoma refleksja towarzysząca procesom odpamiętywania stanowi równocześnie kolejny pretekst do dalszego przetwarzania i uzupełniania notatek, a dzięki pobudzaniu nowych skojarzeń, także uzupełnianiu powiązań wewnątrz struktury.
- ZRSW stanowią osadzoną w czasie dokumentację przebiegu procesów uczenia się jako drogi dochodzenia do wiedzy
- ZRSW dla osób trzecich (współuczących się, mentora, potencjalnego pracodawcy) stanowią w pełni wiarygodny dowód odzwierciedlający: rozległość zainteresowań poznawczych i obraz wiedzy podmiotu.
Cechy ZRSW jako u-learning
- permanentność - uczący się nigdy nie traci efektów i wyników swojej pracy, wszystkie elementy procesu uczenia się mogą być codziennie rejestrowane;
- dostępność – uczący się ma dostęp do swoich dokumentów, danych i video w dowolnym miejscu; zaangażowanie w uczenie się jest samosterowne;
- natychmiastowość - w dowolnym miejscu informacja jest dostępna natychmiast; uczący się może szybko rozwiązywać problemy i szukać odpowiedzi;
- interaktywność - uczący się może wchodzić w interakcje z ekspertami, mentorem i kolegami komunikując z nimi synchronicznie lub asynchronicznie; eksperci i mentorzy stają się łatwiej osiągalni, a informacja bardziej dostępna;
- umiejscowienie - uczenie się może być osadzone w rzeczywistych sytuacjach uczenia się, w codziennym życiu i pracy; napotykane problemy oraz niezbędna wiedza są przedstawiane w naturalnej i autentycznej formie; pomaga to uczącym się dostrzegać cechy sytuacji problemowych i podejmować odpowiednie do nich działania;
- adaptacyjność - uczący się może uzyskać właściwą informację we właściwym miejscu i we właściwy sposób (we właściwej formie); u-learning może być komputerowo wspomaganym uczeniem się we współpracy.
Więcej na: https:\\terazrozumiem.pl