Wydawnictwo: TerazRozumiem.pl Poznań, 2025
E-book - 2 rozdział książki obejmuje: spis treści całej książki, rozdział 2., zakończenie i bibliografię (jak poniżej)
O książce:
Książka Mariusza Kąkolewicza wzbogaca w wybranym zakresie wiedzę naukową zarówno przez swój poziom naukowy, merytoryczny i formalny, jak i określenie nowego (nowatorskiego) przedmiotu rozważań i przedstawienie go w systematyczny i udokumentowany argumentacyjnie sposób. Na polskim rynku wydawniczym będzie stanowić ważną pozycję pedagogiczną, o trwałej wartości, przede wszystkim z uwagi na pogłębioną analizę qualiów. Analizy i stwierdzenia autora stanowić będą inspirujący materiał dla badaczy pragnących rozwijać i pogłębiać znajomość praktycznego działania systemu edukacji, a dla praktyków – zachętę do nowatorskich działań.
prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas
(z recenzji wydawniczej)
Notka wydawnicza:
Monografia przedstawia uczenie się jako drogę tworzenia osobistych konstruktów poznawczych podmiotu, odwołując się do najnowszych ustaleń i teorii z filozofii umysłu, psychologii poznawczej i kognitywistyki. Prezentuje m.in. autorską teorię qualiów w edukacji, model sfer refleksji oraz koncepcję strategii uczenia się poprzez konstruowanie zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy (ZRSW). Adresatami książki są pedagodzy i studenci pedagogiki, nauczyciele szkolni i akademiccy oraz wszyscy zainteresowani budowaniem społeczeństwa wiedzy.
2. Wiedza, umysł, świadomość
2.1. Wiedza
2.1.1. Wiedza jako cel uczenia się
2.1.2. Wiedza subiektywna a wiedza obiektywna
2.1.3. Przedwiedza
2.1.4. Wiedza deklaratywna i wiedza proceduralna
2.1.5. Niewiedza i antywiedza
2.1.6. Wiedza jawna i wiedza ukryta
2.1.7. Metawiedza
2.1.8. Organizacja wiedzy jako hierarchicznej konstrukcji
2.1.9. Schematy i struktury poznawcze jako model wiedzy w umyśle
2.1.10. Wiedza poza umysłem
2.2. Umysł
2.2.1. Umysł i modele umysłu
2.2.2. Model informacyjny umysłu
2.2.3. Umysł jako mózg
2.2.4. Kulturalizm Brunera i umysł jako rhizom
2.3. Świadomość
2.3.1. Świadomość – próby dookreślenia
2.3.2. Świadomość a procesy poznawcze
2.3.3. Rodzaje świadomości i systemy pamięci
2.4. Qualia
2.4.1. Wprowadzenie – cechy rzeczy i cechy reprezentacji umysłowych
2.4.2. Definiowanie qualiów
2.4.3. Prawa qualiów
2.4.4. Qualia a wiedza
2.4.5. Qualia a emocje
2.4.6. Qualia a język
. . . .
Zakończenie
Bibliografia
Netografia
Learning as the constructing of knowledge. Qualia, consciousness and information technologies (Summary)
Jeśli chcesz porozmawiać o książce przed zakupem - proszę o kontakt.
tel.: 505 377 726 e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl
NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione