Jean Piaget              Jerome Bruner                Lew Wygotski

19 kwietnia 2024

Konstruktywizm edukacyjny

link do prezentacji w PDF

Konstruktywizm edukacyjny vs tradycyjne nauczanie

© dr inż. Mariusz Kąkolewicz

Tradycyjne nauczanie  vs Edukacja konstruktywistyczna

 

Tradycyjne nauczanie

  • Wychodzi z założeń szkoły herbartowskiej
  • Wzmocnione behawioryzmem, poglądami Watsona, Skinnera
  • Nauczanie podające

 

Edukacja konstruktywistyczna

  • Wychodzi z założeń szkoły dewayowskiej
  • Oparty na poglądach Dewey’a, Piageta, Wygotskiego i Brunera
  • Uczenie się: poszukujące, problemowe, przez działanie

 

Behawioryzm

  • Z ang. behavior – zachowanie się
  • Kierunek w psychologii, który rozwinął się w pierwszej połowie XX wieku, głównie w Ameryce
  • Jego głównym twórcą był John B. Watson
  • Zajmuje się badaniem zachowań człowieka i zwierząt
  • Bada zależności jakie zachodzą pomiędzy uwarunkowaniami środowiskowymi a konkretnymi zachowaniami człowieka
  • Zjawiska świadomości, „duszy”, psychiki pozostają poza zainteresowaniami badawczymi behawiorystów
  • Zakłada, że psychologia potrafi opisać zachowanie człowieka w sposób mierzalny oraz że można wyjaśnić i kierować tym zachowaniem (lecz tylko poprzez manipulowanie środowiskiem zewnętrznym)
  • Przyjmuje, że człowiek działa w myśl koncepcji:
  • S – R (bodziec – reakcja = stimulation – reaction), gdzie:
    • środowisko jest układem aktywnym
    • człowiek zaś układem reaktywnym, którym nie kierują wewnętrzne motywy i dążenia
  • Możliwe jest kontrolowanie i zmienianie zachowania człowieka poprzez konsekwentne wprowadzanie systemu nagród i kar
  • Człowiek traktowany jest jako jak istota:
    • bierna, reaktywna, kierująca się w swoim działaniu  motywacją zewnętrzną

 

Nauczanie w behawioryzmie

  • Uczenie się to przyswajanie nowego zachowania
  • Uczenie się polega na powtarzaniu czyli dostarczaniu ze środowiska tych samych bodźców, pod wpływem których  kształtowane są pożądane zachowania
  • Przeświadczenie, że wiedza „jest mierzalna” np. za pomocą testów
  • Zasada „drill and practice”, także jako podstawa nauczania programowanego

 

Nauczanie programowane

  • Jego twórcą jest przedstawiciel behawioryzmu Burrhus F. Skinner
  • Podstawowym elementem jest program
  • Program to ciąg odpowiednio uporządkowanych poleceń (zadań), które są przekazywane za  pośrednictwem podręcznika programowanego, maszyny dydaktycznej lub komputera i wykonywane przez uczącego się
  • Uczeń prowadzony jest przez ciąg starannie zaplanowanych kroków dydaktycznych
  • Materiał dzielony jest na mniejsze cząstki, nazywane ramkami, ich przyswojenie jest niezbędne, aby przystąpić do kolejnego zadania
  • Uczeń podążając wyznaczonym torem, może także sam kontrolować własne postępy, sprawdzając poprawne odpowiedzi
  • Istotną cechą jest, że programy muszą być przerobione przez wszystkich uczniów niezależnie od okoliczności, w całości, bez pominięcia nawet jednego elementu
  • Współczesną formą nauczania programowanego są:
    • materiały stosowane w niektórych podręcznikach jako forma kontroli postępów ucznia
    • niektóre rozwiązania e-learningowe, np. praca z programem multimedialnym czy kurs kształcenia on-line w formie tradycyjnych ramek do zapamiętania

 

Nauczanie podające

  • Polega przede wszystkim na udostępnianiu uczniom gotowych informacji przez nauczyciela lub w postaci komunikatów medialnych (za pomocą podręcznika, prasy, filmu)
  • Głównym celem jest odpowiednia transmisja materiału
  • Uczący – jego motywy i możliwości oraz metody pracy pozostają poza zainteresowaniem nauczyciela

________________________________________________________________________________

 

Konstruktywizm

  • Jest fundamentalną teorią nowoczesnego kształcenia
  • Rozwijany od lat 60-tych w opozycji do behawioryzmu
  • Wyróżnia się dwa jego nurty:
    • Konstruktywizm poznawczy (J. Piaget) oparty na teorii schematów poznawczych
    • Konstruktywizm społeczny (L. Wygotski) jako uzupełnienie nurtu poznawczego w oparciu o społeczną teorię rozwoju

 

Założenia konstruktywizmu

  • Wiedza jest indywidualnie konstruowana w kontekście społecznym
  • Uczenie się jest ciągłym procesem konstruowania, interpretowania i modyfikowania osobistych reprezentacji rzeczywistości
  • Uczenie się nowych elementów zachodzi w odwołaniu do wiedzy uprzedniej i dotychczasowych doświadczeń

 

Podstawy konstruktywizmu

  • Odwołują się do trzech nazwisk: J. Piageta, L. Wygotskiego, J. Brunera
  • Ich teorie powstały ponad pół wieku temu, ale ulegały modyfikacjom i uzupełnianiu
  • Obecnie stanowią najważniejsze założenia współczesnej pedagogiki i psychologii kształcenia

 

Jean Piaget (1896-1980)

  • Z wykształcenia biolog
  • Profesor Uniwersytetu w Genewie - psycholog
  • Twórca koncepcji rozwoju poznawczego człowieka

 

Fazy rozwoju poznawczego wg Piageta  (okresy rozwojowe są obecnie indywidualizowane)

  • 1 faza – [12-18 m-ca życia] - SENSOMOTORYCZNA
    • dzieci uczą się przez głównie poprzez zmysły
  • 2 faza – [18 m-c do 7 roku życia] - PRZEDOPERACYJNA
    • dzieci starają się uaktywnić swoją wyobraźnię; mają bardzo egocentryczne spojrzenie na świat, co oznacza niemożność zrozumienia punktu widzenia innych ludzi
  • 3 faza – [7-11 lat] - FAZA OPERACJI KONKRETNYCH
    • stosowanie logiki i alternatywnych perspektyw, pomaga dziecku pojąć związki przyczynowo skutkowe; dzieci mają problem z pojęciami abstrakcyjnymi.
  • 4 faza – [od 12 roku życia] - FAZA OPERACJI FORMALNYCH
    • dzieci zaczynają myśleć abstrakcyjnie, co pozwala przekroczyć granicę czasu i przestrzeni

 

Poglądy Jeana Piageta

  • Rozwój intelektualny, podobnie jak i rozwój biologiczny jest funkcją czasu
  • Rozwój następuje w wyniku interakcji między jednostką a środowiskiem
  • Czynności intelektualne polegają na organizowaniu środowiska i adaptacji do niego
  • Pojęcia kluczowe: schemat, asymilacja, akomodacja i równoważenie

 

Schemat poznawczy

  • to podstawowy element wiedzy o świecie,
  • to organizacja uprzednich doświadczeń z jakimś rodzajem zdarzeń, obiektów lub osób

 

Dzięki schematom jednostka:

  • przetwarza
  • różnicuje
  • klasyfikuje docierające do niej bodźce

 

Schemat to pojęcia lub kategorie pojęć

  • Schematy zmieniają się wraz z rozwojem umysłowym i odzwierciedlają aktualny poziom wiedzy i rozumienia świata przez człowieka

 

Schemat poznawczy

  • Człowiek poznając otaczającą go rzeczywistość tworzy w swoim umyśle schematy – organizuje je w struktury, które pomagają mu uporządkować napływające z zewnątrz informacje
  • Wraz z rozwojem człowieka schematów przybywa, a te już istniejące ewoluują, rozszerzają się, uściślają, by ułatwiać rozumienie informacji pochodzących ze środowiska

 

Proces adaptacji

  • Proces poznawania jest efektem adaptacyjnej interakcji pomiędzy tym, co już jest w umyśle, a tym, co napływa z zewnątrz, ze środowiska
  • Proces adaptacji dokonuje się za pośrednictwem procesów:
  • asymilacji
  • akomodacji

 

Asymilacja

  • Jest procesem poznawczym, dzięki któremu nowe treści są włączane do istniejących schematów lub wzorów zachowań
  • To próba przyporządkowania napływających informacji do wcześniej utworzonych w umyśle kategorii
  • Proces ten nie wpływa na zmianę samego schematu, ale może powodować jego rozbudowę, co przyczynia się do rozwoju
  • Jednostka może zasymilować tylko bodźce znaczące dla niej, tzn. takie, które w jakikolwiek sposób łączą się z uprzednim jej doświadczeniem, w przeciwnym razie nie będą one miały dla niej żadnego znaczenia i w konsekwencji nie dojdzie do procesu ich poznania

 

Akomodacja

  • Polega na:
    • dostosowywaniu się już istniejących struktur wiedzy do asymilowanej nowej informacji
    • lub tworzeniu nowego schematu
  • W wyniku tego procesu struktura wiedzy jednostki (uczącego się) ulega modyfikacji

 

Równoważenie

  • Procesy asymilacji i akomodacji prowadzą do rozwoju struktur poznawczych jednostki
  • Muszą jednak przebiegać we wzajemnej równowadze
  • Nadmierna ilość asymilacji prowadziłaby do tworzenia się nadto rozbudowanych kategorii
  • Przewaga akomodacji spowodowałaby utworzenie  się zbyt wielu szczegółowych, mało uniwersalnych schematów
  • Równoważenie jest więc procesem regulującym przebieg rozbudowywania struktur poznawczych w umyśle+

 

Podsumowanie

  • Wiedza jest konstruowana przez człowieka przez całe życie
  • Proces ten następuje wtedy, gdy człowiek podejmuje fizyczne lub umysłowe działania na obiektach
  • Struktury wiedzy ulegają zmianom w miarę, jak następuje ich akomodacja do nowych informacji
  • Mechanizmem zmiany jest przeżywany przez jednostkę konflikt pomiędzy posiadaną wiedzą o świecie a docierającymi do niej nowymi informacjami
  • Rozwój jednostki zależy od jej własnej aktywności w odkrywaniu otaczającego świata, a powstające w umyśle struktury nie są wiernymi reprezentacjami świata, ale konstruktami powstającymi także pod wpływem dotychczasowych doświadczeń i „z czasem coraz bardziej przybliżają się swoją postacią do rzeczywistości” (Piaget, 1981)
  • Uczący się musi dochodzić do swojej wiedzy na drodze aktywnej eksploracji swojego otoczenia
  • Musi stawać w sytuacji konfliktu poznawczego, ustanawiać równowagę na nowo
  • Poprzez aktywną asymilację i akomodację może realizować własne zainteresowania, które stanowić mogą silę napędową jego zaangażowania i aktywności

 

Lew Wygotski (1896-1934)

  • Rosyjski psycholog i pedagog
  • „Mozart psychologii”
  • Jego prace do końca lat pięćdziesiątych nie były rozpowszechniane
  • Twórca społeczno-genetycznej teorii rozwoju człowieka

 

Poglądy L. Wygotskiego

  • Edukacja jest efektem życia społecznego, a dzielenie się społecznym zachowaniem stanowi źródło uczenia się
  • Uczenie się zachodzi w wyniku interakcji społecznych, które są determinantą rozwoju poznawczego
  • Szczególnym narzędziem wykorzystywanym w tym procesie jest język, który traktowany jest nie tylko jako medium, ale instrument myślenia i rozumowania

 

Strefa najbliższego rozwoju

  • Centralnym pojęciem w teorii Wygotskiego jest pojęcie strefy najbliższego rozwoju

            

  • Jest to strefa, w której ma miejsce aktywność prowadząca do możliwych i oczekiwanych zmian w rozwoju uczącego się
  • Jest różnicą między poziomem wykonania zadania samodzielnie a poziomem wykonania zadania wykraczającego poza aktualne możliwości jednostki
  • Sfera najbliższego rozwoju to przestrzeń, w której uczący się wykonuje zadanie przy wsparciu innych osób (nauczyciela) lub współuczących się o wyższych kompetencjach (lub autora komunikatu medialnego, np. książki)
  • Jest mapą gotowości uczącego się  ograniczoną z jednej strony aktualnym poziomem kompetencji, z drugiej poziomem kompetencji, które uczący się może osiągnąć w sprzyjających warunkach
  • Nauczanie powinno być nakierowane na strefę najbliższego, a nie aktualnego rozwoju (przedwiedza)
  • Czynniki społeczne odgrywają w rozwoju dziecka fundamentalne znaczenie

 

Jerome Bruner  (1915 – 2016)

  • Psycholog amerykański
  • Kontynuator myśli Piageta i Wygotskiego
  • Kładzie nacisk na własną aktywność jednostki w procesie poznania

 

Poglądy J. Brunera

  • Uczenie się to proces aktywny
  • Uczenie się to proces społeczny
  • Uczniowie samodzielnie konstruują nowe idee i pojęcia, korzystając przy tym z wiedzy uprzedniej, selekcjonują informacje, tworzą hipotezy, weryfikują je, a następnie „włączają” nowe doświadczenia do istniejących już konstruktów poznawczych
  • Nauczyciel zachęca ucznia i angażuje się w proces poznawczy
  • Efekty procesu uczenia się zależą od:
    • Predyspozycji ucznia, w tym jego aktualnych kompetencji
    • Sposobu strukturyzowania materiału przez nauczyciela i dopasowania do możliwości ucznia
    • Sposobu organizowania zajęć, odpowiadających cechom indywidualnym uczniów
    • Natury i tempa udzielania informacji zwrotnych oraz systemu wzmocnień  stosowanych przez nauczyciela

 

Założenia konstruktywizmu

  • Wiedza jest wynikiem osobistego procesu nadawania znaczeń
  • Wiedza to suma
  • tworzonych przez lata „piagetowskich” schematów
  • asymilacji nowych informacji
  • akomodacji istniejących struktur
  • Nasza wiedza to nasz osobisty dorobek będący wynikiem wykraczania poza strefę aktualnego rozwoju (przedwiedzę) na obszar strefy najbliższego rozwoju
  • Środowisko czynnikiem wspierania uczenia się
  • Język jako narzędzie komunikacji jest instrumentem nadawania (i negocjowania) znaczeń
  • Wiedza nie istnieje „poza nami” i nie czeka aby być odkrytą
  • Wiedza jest czasowo i rozwojowo zdeterminowana, wewnętrznie konstruowana, kulturowo i społecznie uwarunkowana, subiektywna
  • Wiedza jest konstrukcją zbudowaną przez podmiot poznający; jest ona także konstruowana społecznie
  • Wiedza to nie tylko wiadomości, wiedza to także zdolność wykorzystywania informacji w racjonalny sposób; wiedza wreszcie to także uczucia i interpretacje; wiedza to nieustanna interpretacja znaczenia zdarzeń i zjawisk

 

Konstruktywizm w edukacji

  • Aktywność uczącego się w procesie zdobywania wiedzy
  • Nacisk na bogactwo doświadczeń w procesie edukacyjnym
  • Zadaniem nauczyciela - mentora jest pomóc uczącemu się w odkrywaniu, interpretowaniu i samodzielnym konstruowaniu jego własnej wiedzy

 

 

Więcej na:   https://terazrozumiem.pl

 

Ostatnie artykuły:

Mariusz Kąkolewicz

mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM - wspieranie edukacji

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykułu. Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba dopowiedzieć albo wyjaśnić. Skorzystaj z linku poniżej.

Kontakt

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione