06 października 2025

Metody kształcenia

Metody kształcenia (w ujęciu "książkowym")

Prezentacja w .pdf

Metoda kształcenia 

- to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w postawach i wiedzy uczniów.

Termin „metoda” pochodzi od greckiego słowa „methodos”, co znaczy badanie, sposób badania, droga dochodzenia do prawdy.
 

O wartości metody kształcenia decyduje charakter czynności nauczycieli i uczniów oraz mediów edukacyjnych (środków dydaktycznych) wspierających lub zastępujących niektóre czynności.
 
Wartość metody zależy zwłaszcza od tego, czy i w jakim stopniu wywołuje ona poznawczą, emocjonalną i praktyczną aktywność samych uczniów, tak niezbędną w badaniu rzeczywistości i oddziaływaniu na nią.
 
Szczegóły w prezentacji >>> link powyżej  

O metodach kształcenia ...

Pełen tekst w .pdf

"Żadna ze znanych metod nie jest ani zawsze zła, ani zawsze dobra.

Metody zmieniamy i dobieramy stosownie do warunków i sytuacji dydaktycznych, stosownie do właściwości rozwoju umysłowego a nawet zainteresowań uczących się, charakteru przedmiotu, celów, które chcemy osiągnąć.

Nie istnieje bowiem metoda uniwersalna, dobra w każdych warunkach i na każdą okoliczność.

Stosujemy po prostu wszystkie znane metody nauczania – uczenia się, dobierając je do określonych zmieniających się sytuacji dydaktycznych."

(Cz. Plewka) 

 

Metody zdominowane przez nauczyciela

Metody zorientowane na uczącego się

O aktywnym uczeniu się

Prezentacja w  .pdf

„Nauczanie problemowe, które było owocem przyjęcia przez dydaktyków paradygmatu podobieństw  dało początek całemu bogatemu ruchowi intelektualno-praktycznemu …

 i 

dostarczyło niepodważalnych dowodów na absolutną trafność założenia, według którego istotą nauczania jest organizowanie uczniom takich warunków w szkole, w których i dzięki którym mogą oni imitować pracę badawczą uczonego, specjalisty z zakresu poznawanej przez nich dziedziny.” 
    

J. Bruner (1964) Proces kształcenia, Warszawa, s. 19 
 

 

 

skrypt:

Metodyka nauczania przedmiotów

Materiały dla słuchaczy studiów podyplomowych, Opracowanie: Elżbieta Czerwonka, Elżbieta Waszkuć
Kielce 2012

Ostatnie teksty:

KONTAKT

Mariusz Kąkolewicz

e-mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM

- wspieranie edukacji domowej i pozaszkolnej.

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykułu.

Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba wyjaśnić.

Skorzystaj z linku poniżej.

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione