15 października 2025

Zagadnienia z metodyki - 2

Przydatność metod ...

Pełen tekst w .pdf

PRZYDATNOŚĆ UŻYCIA WYBRANYCH METOD PRACY

NAUCZYCIEL

Czy z punktu widzenia nauczyciela metoda:

UCZEŃ

Czy z punktu widzenia ucznia metoda:

  • jest czasochłonna?
  • wymaga zastosowania niestandardowych środków dydaktycznych?
  • zaktywizuje uczniów?
  • może udać się w licznej klasie?
  • pozwala na łatwe ocenianie pracy uczniów?
  • umożliwia włączanie środowiska lokalnego do realizacji poszczególnych zadań?
  • wzbudzi zainteresowanie?
  • jest skuteczna w zdobywaniu wiedzy?
  • efektywnie wzmacnia umiejętności?
  • wpływa na postawy uczniów?
  • kształtuje osobowość uczniów?
  • pobudza uczniów do działania, stymuluje ich aktywność?
  • wspiera rozwój poczucia własnej wartości u uczniów?
  • wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i zaufania?

Myślenie o scenariuszu zajęć ...

Pełen tekst w .pdf

Schemat przygotowywania scenariusza zajęć

  1. Określenie obszaru merytorycznego – problematyki zajęć (jednostki metodycznej)
  2. Wybranie zagadnienia wyjściowego – związanego z codziennymi (ew. medialnym) doświadczeniami życiowymi ucznia (intryga zajęć).
  3. Burza mózgu/ów - rozrysowanie mapy mentalnej problemów – zagadnień skojarzonych z zagadnieniem wyjściowym (możliwie jak najbardziej dokładnie)
  4. Analiza wypisanych zagadnień i stopnia ich istotności w odniesieniu do  zakładanych w podstawie i programie celów edukacyjnych (hierarchizacja celów),
  5. Sformułowanie celów operacyjnych - czego uczeń powinien się nauczyć i jaki umiejętności może zdobyć w wyniku realizacji zakładanych celów (na ile są one ważne) i odniesienie ich do celów ogólnych z Podst.Progr. / Programu Naucz.
  6. Określenie stopnia „realizowalności” zakładanych celów operacyjnych i ich weryfikacja
  7. Określenie aktywności – zadań dla ucznia oraz aktywności nauczyciela, które musi podjąć aby przygotować „medialne środowisko” umożliwiające uczniowi osiągnięcie zakładanych celów operacyjnych (warunki realizacji celów)
  8. Przygotowanie niezbędnych materiałów i pomocy dla ucznia (karty pracy, instrukcje materiały źródłowe, narzędzia itp.)
  9. Rozpisanie w scenariuszu kolejnych kroków - działań podejmowanych przez nauczyciela i ucznia
  10. Krytyczna ewaluacja zakładanych działań i ich ew. weryfikacja

Formaty zapisu scenariuszy

Pełen tekst w .pdf

Link powyżej kieruje do 7 przykładowych schematów zapisywania scenariuszy zajęć wg  Peter D. Johna

 

Inne przykłady >>> linki poniżej.

Model opracowywania planu zajęć wg A.J. Romiszowski, Producing Instructional systems. Lesson planning for individualized and group learning activities.

 

Konspekt - scenariusz zajęć - M. Kąkolewicz 

 

Planowanie lekcji przez nauczyciela - kryteria wyboru treści [wg: Peter John, Lesson planning for Teachers]

Ostatnie teksty:

KONTAKT

Mariusz Kąkolewicz

e-mentor i założyciel: TERAZ ROZUMIEM

- wspieranie edukacji domowej i pozaszkolnej.

Zapraszam do podzielenia się uwagami do artykułu.

Napisz także jeśli masz pytania lub coś trzeba wyjaśnić.

Skorzystaj z linku poniżej.

O  MNIE

KONTAKT

tel.: 505 377 726     e-mail: kontakt@terazrozumiem.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na terazrozumiem.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione